Svar: Tør hud, jerndråber m.m.
23. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Bodil
Det er en udmærket idé at smøre din datter med lidt creme, hvis hun har tendens til meget tør hud. Bestemt også i ansigtet.
Det som skal overvejes er typen af creme og jeg synes du skal tage apoteket med på råd. Det er sådan at der jo er stor forskel på vand og fedtindholdet i cremer alt efter om det f.eks. er en lotion, en creme eller det som hedder en fedcreme.
Jo nemmere cremen er at smøre ud, jo større vandindhold er der ofte og netop dette kan være problematisk i frostvejr. Kommer man en meget vandholdig lotion på barnet, så kan den jo 'fryse' således at barnet rigtigt får frostkinder. Derfor anbefales en meget fed creme, med en meget høj fedtprocent når det er frostvejr.
Derimod er det godt med en lotion om sommeren, da huden bedre kan ånde igennem denne, netop pga det høje vandindhold.
Der findes et utal af cremer på markedet og det er vigtigt at du vælger et produkt som ikke indeholder hverken parfume eller konserveringsmidler (parabener). Så spørg på apoteket.
Og med hensyn til jerndråber, så er det et rigtigt svineri og hun sprutter sikkert fordi hun ikke kan lide det :) Har du overvejet at prøve med den nye babyfer, som er et pulver du strøer ud på mosen/grøden.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske