Svar: Motorisk udvikling 5 mdr og en uge
22. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Tine og Claus
Det lyder som en rigtig dejlig dreng I har der. Han er godt igang med sin udvikling både verbalt og motorisk.
I beskriver en dreng som er rigtig dygtig til at trille omkring, han ligger flot på maven, kommer op i strakt arm men ligger helst på albue, han løfter numsen (forsøger at krybe), han rækker ud efter legetøj osv. Han er rigtig godt med og på ingen måde bagud i forhold til sin alder.
Netop det at ligge meget på maven og trille omkring er med til at styrke musklerne i ryggen. Det er således det, som gør ham stærk nok til at sidde og ikke det at sætte ham op. Det lyder således ikke som om det bliver spor problematisk at få ham i en trip-trap stol:o)
Som I beskriver jeres lille dreng er der således ikke nogen grund til at 'træne hans arme' - han lyder altså rigtig fin og det har jeres sundhedsplejerske jo også sagt:o)
At han vågner om natten og søger jer er helt naturligt for hans alder. Han er så gammel nu at han undersøger verden omkring sig på en anden måde. Han finder f.eks. ud af at ting kan bevæges og at han kan flytte sig selv for at få fat på noget. Han oplever og studerer således mere eller på en anden måde end tidligere.
Alle dagens oplevelser skal bearbejdes i søvne og derfor den lidt urolige søvn. Det er fint at I tager ham hen til jer og lader ham få den tryghed han har behov for, så alle får en roligere nat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske