Svar: Gul, grøn eller blå allomin, vælling eller grød.. Hjælp
22. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære forvirrede mor
Jeg kan godt forstå at du er forvirret og at der er svært at finde ud af, hvad du egentlig skal give din dreng at spise. Der er jo ingen tvivl om at han er rigtig sulten og at spise mellem 1400-1800ml i døgnet er rigtig meget.
Man kan meget let komme til at 'overfodre' en dreng som din og jeg synes et eller andet sted at jeres læge skal ind i billedet. Ikke fordi jeg tror jeres dreng er syg, men mere fordi jeg tænker at I skal have en lægelige skøn og vurdering af hans egentlige mælkebehov. Spørgsmålet er jo om I måske i stedet skulle prøve at give ham lidt kogt vand en gang imellem.
Det kogte vand kunne godt være med til at give ham lidt ro i maven og samtidig måske være med til at skabe lidt pauser imellem hans spisninger, så han ikke får mælk, mælk og atter mælk. Jeg tror nemlig ikke at hans opvågninger skyldes sult, men måske mere skyldes at hans tarmsystem arbejder på højtryk og netop ved at sutte, så sættes gang i tarmperistaltikken og derfor søger han. Men kan kunne måske nøjes med en sut eller alternativt en gang imellem kogt vand - og det er derfor jeg synes jeres læge skal give en vurdering. Det er jo vigtigt at han fortsat får sit behov dækket.
At give ham 200ml + 100ml efter 1½ time kan sagtens være okay, hvis han så herefter sover et langt stræk og så først spiser igen efter f.eks. 4 timer. Men hvis han spiser på denne måde flere gange om dagen, vågner hyppigt og spiser sådan hyppigt, så er det han måske når op og får for meget mælk og således 'overfodres' - hvor en sut måske kunne gøre det ligeså godt.
Hans tarmsystem ændrer sig hele tiden og ingen kan spå om fremtiden. Jeg kan derfor ikke sige noget om, hvordan han vil reagere på grød/vælling osv. Det må tiden vise. Det kan godt være at han vil have glæde af grøn allomin længe, det kan også være at han vil have glæde af at få blå allomin 2 + grøn allomin og en helt anden løsning kan jo også risikere at fungere. Det må I se.
Grød og mos arbejder tarmene med på en anden måde og det kan virke stoppende, men det kan også være med til at holde tarmsystemet igang, og har barnet problemer med med hård mave, vil man med tiden kunne regulere lidt på kosten.
Nogle børn trives rigtig godt med vælling og sover bedre på dette. Man kunne godt forestille sig at det kunne mætte jeres dreng lidt bedre. Men andre børn har ingen effekt af vælling og det kan godt springes over.
Når I begynder med skemaden, så start i det små og øg ham langtsom så tarmsystemet lige får en chance for at følge med. Det kan godt være at han får behov for skemad før han er 6 måneder - han lyder jo til at tage rimelig godt fra:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske