Svar: Manglende søvn - 1 mdr.
22. november 2006
Alder:
1 mdr.
Kære forældre
Det er en usædvanlig situation I beskriver, forstået på den måde at I bliver rådet til at stoppe amning og rådet til at give hende max 1/6 af vægten i døgnet og i stedet supplere med kamillete - det er ikke lige det jer normalt hører om.
Der må være specielle grunde til dette og jeg kan jo ikke se hvad det handler om, da jeg ikke kender jer eller jeres lille familie. Jeg vil dog gerne dele mine tanker med jer og så må I vælge til og fra, hvad I tænker kunne fungere for jer.
Det første er omkring maden. Jeg synes for det første at jeres datter skal have sin mælk. Jeg vil anbefale at I starte med at give en flaske, når hun er sulten og så skifter I hende og så tilbyder I flaske igen herefter. Det er sådan man ville gøre, hvis man ammede og mit råd er at I følger dette mønster fordi I så er sikker på at hun har fået, hvad hun kan spise af mælk.
Herefter skal hun så puttes og det med en sut. Når I putter hende, så synes jeg I skal svøbe hende. At blive svøbt hjælper hende til at finde roen og holde sammen på hende. Mange børn bliver forskrækkede, når de skifter søvnfase og 'blafrer' med armene, så vågner de med et spjæt. Det kunne godt være derfor at jeres datter ikke rigtig sover. Hvis hun er svøbt, så kan hun ikke 'blafre' med armene og finder måske således bedre over i næste søvnfase og kan sove videre.
Træk en stofble igennem sutten, så hun kan have den liggende ved sit ansigt, hvor stofbleen støtter sutten så den ikke så let ryger ud af munden.
Der er to bøger som jeg tænker kunne være en hjælp til jer. den ene er bogen "Svøb dit barn" og den anden er "Sov godt - en guide til forældre med små børn". Sidstnævnte er også med en CD, som måske kunne virke for jeres datter, da hun ikke er ældre end hun er. Jeg synes det er et forsøg værd:o)
I finder begge bøger i min bogguide. Sidstnævnte er netop udkommet og der er i bogguide også et link til en hjemmeside, hvor I kan se en lille 'film' med brugen af CD´en til grædende børn.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske