Svar: Storebror og lillebror - forskellige overvejelser
22. november 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Trine
Dejligt at der snart kommer en lillebror:o)
Med hensyn til juniorseng, så plejer man at skifte til en sådan, når barnet begynder at kravle ud over tremmerne i babysengen. Her er der risiko for at barnet kan komme til skade og så skal barnet have en større seng. Dette sker ofte mellem 1½-2 år.
Der er dog også børn som aldrig ville drømme om at kravle ud over kanten og så kan skiftet til større seng, fint hænge sammen med familieforøgelse. I skal naturligvis overveje om skift til større seng, vil betyde at Nicolai begynder at gå ud af sengen hele tiden, hver gang han er blevet puttet, så det således ødelægger de ellers gode sovevaner. Men igen er det slet ikke sikkert og det må komme an på en prøve. Sker det er der ikke andet at gøre end at følge tilbage igen og igen.
Der er ikke noget upædagogisk i at lade børn arve efter hinanden, sådan må de jo nødvendigvis være - sådan har det altid været. Med den alder Nicolai har, tænker han ikke over om han får noget nyt eller om det er lillebror der får. Men han vil sandsynligvis godt kunne være stolt over at vide, at det er hans lillebror bruger. Igen skal man dog ikke gøre et stort nummer ud af det, det er jo bare sådan det er.
Det er en udmærket tanke at drengene kan sove på samme værelse, netop fordi I så også på sigt kan lave fælles putteritual osv. I starten kan de godt vække hinanden, men de vænner sig jo også til det og hvis lillebror græder og Nicolai vågner, så vil I kunne sige "det er bare lillebror, sov du bare videre" og så lærer Nicolai hurtigt det og vil ikke reagere synderligt på det.
Igen er der jo aldrig regler uden undtagelser og derfor må I tage tingene som de kommer. Nogle gange vil vi helst planlægge os fra det hele og det er ikke altid at det kan lade sig gøre med børn. Så I må se hvad tiden bringer og hvordan de to drenge reagerer på hinanden.
Med hensyn til legetøj i daginstitution - Det er korrekt at man kan købe en 'legetøjstester', jeg mener det er forbrugerstyrelsen som har denne. Jeg tror ikke sundhedsstyrelsen på den måde går ind og vejleder omkring legetøj, de beskæftiger sig mere omkring hygiejne og rengøring af legetøj, da man ved at legetøj kan være smittespreder ved forskellige sygdomme.
Du har dog ret i at der er regler for sikkerhed i institutionerne og det gælder naturligvis både legetøj, legepladser osv. Der er i kommunerne en person som har opsyn med sikkerhed i daginstitutioner.
Hvis du har oplevet noget som du undrer dig over, så synes jeg du skal drøfte det med institutionen. Måske de har en logisk forklaring, måske der er sket en fejl og de vil sandsynligvis være helt modtagelige for en snak omkring det, hvis du nævner det på en ordentlig måde.
Rigtig meget held og lykke:o) Håber du kan bruge lidt af mine overvejelser.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske