Svar: Gluten og klapvogn
21. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Med hensyn til Gluten, så må din datter gerne få en hel portion øllebrød eller havregrød med den alder hun har. Gluten findes især i hvede og indholdet af gluten er meget lille i havre og rug, så her skal du ikke være så forsigtig.
Med hensyn til at sidde, så kan de fleste børn begynde at sidde i høj stol, når de er ca 6 måneder gamle. Her sidder de måske 10 minutter og så kan man se at de falder lidt til siden eller forover, er trætte i ryggen og skal på gulvet igen.
Hvis din datter er stærk i ryggen er der således intet i vejen for at hun sidder kortvarigt. Så med hensyn til at sidde i klapvogn, så afhænger det meget af hvilken vogn der er tale om.
Hvis du har en god solid klapvogn med en god madras og god støtte i ryg, helst med et ryglæn som kan justeres, så hun kan ligge ned eller side lidt skråt, så tænker jeg at det ikke er så problematisk at have hende i denne vogn og hun må gerne sidde lidt skråt. Når hun så bliver træt, så kan du jo lægge hende ned og hun kan sove og hvis hun starter med at sove og så vågner undervejs, så kan du lade hende sidde og kigge lidt ud og opleve verden.
Det er naturligvis ikke noget du skal gøre hver dag, men det er okay en gang imellem. Børn kan godt tåle at side op til et par timer i f.eks. en autostol, hvis man skal køre langt. Igen ikke, hvis det er hver dag, men hvis I f.eks. skulle til Fyn i juledagene og det tog et par timer at køre derover, så ville det være okay.
Håber dette er svar nok. Rigtig god weekend, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske