Svar: Sutter tommelfinger og morgenmad 1½-årig
21. november 2006
Alder:
20 mdr.
Kære Anna
Jeg formoder at din datter især finder sin tommelfinger om natten, når hun skal sove og derfor er det rigtig svært at komme væk fra denne vane.
Nogle gange kan man forsøge med en sut, og prøve at tilbyde dette, men ofte vil fingere finde vej til munden igen. Børn vokser jo fra det på et eller andet tidspunkt, men det kan godt vare år.
Man kan prøve at tale med hende om det, man kan låne børnebøger om børn som sutter på tommelfinger osv. Jeg tror bare ikke det nytter så meget, fordi det netop ofte sker når barnet sover og derfor sker ubevidst. Du kan prøve om du kan sætte en sut fast på hendes sutteklud og så forsøge at få hende til at bruge den i stedet for fingeren, men jeg er ikke sikker på at det lykkes.
Så kan man jo også diskutere om der sker noget ved det. Hvis barnet bruger sin finger rigtig rigtig meget, så er der en risiko for at barnet får overbid. Den noget hårdere finger kan presse så meget i ganen at det får betydning for barnets tandstilling - der er dog også børn som sutter på tommelfinger uden at det betyder noget.
Med hensyn til morgenmad, så kan din datter jo spise det samme som I andre om morgenen. Hun kan få havregryn med mælk og sukker eller lidt friske bær og frugt, hun kan få en bolle med lidt smør og marmelade eller ost, hun kan få cultura med müsli osv. Hvad I andre nu spiser.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske