Svar: Dårlig søvn både nat og dag - 5 mdr.
21. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Oscars trætte mor
Jeg kan godt forstå at du er ved at være godt træt, da det ikke er megen mulighed du har for at få en sammenhængende søvn. Jeg må indrømme at det er lidt svært at gennemskue, hvad din lille dreng uro helt præcist skyldes og jeg hælder mest til teorien om et noget uroligt tarmsystem.
Det lyder egentlig fornuftigt nok at give ham ekstra mad, da han begyndte at vågne hyppigere for at spise ved brystet, jeg tror dog det er vigtigt ofte ikke at proppe børn alt for meget lige inden sengetid, da tarmsystemet som rumsterer hele natten for at nedbryde al den mad. Det kan derfor nogle gange give den modsatte effekt af hvad man ønsker.
Du skriver at din dreng har rigtig svært ved at komme af med luften, at han ofte er timer om at bøvse, at han gylper rigtig meget osv. Det lyder som om han hører til de børn, som bare har en rigtig urolig mave og der er nok ikke så meget at gøre ved det. Nogle børn får lidt ro i maven ved en gang imellem at få lidt kogt vand - har du prøvet med det?
Mange børn får også et mere roligt tarmsystem når de er i bad og det varme vand får kroppen til at slappe mere af. Derfor sover nogle børn også bedre efter et godt måltid og et varmt bad.
Så er der naturligvis alle rådene med at cykle med benene, varme omslag, mavemassage osv. men jeg går ud fra at du har prøvet det hele?
Så skal man naturligvis overveje om det kunne være smerter andre steder fra, som gør at han vågner. Det kunne f.eks. være ørerne - men har han været forkølet? Og på den anden side, så tænker jeg at det jo stort set også har været et problem hele tiden....
Så kan man overveje om der allerede er tale om 'vanebetinget afbrudt søvn', altså om din lille dreng vågner fordi det et eller andet sted er blevet en vane for ham og ikke fordi han egentlig har behov. Nogle gange kan denne vane brydes ved at det f.eks. er far som tager over, tilbyder vand eller andet. Og så ved at flytte barnet på eget værelse, men der ligger han allerede...
Så er det naturligvis vigtigt med faste tider for søvn om dagen, faste genkendelige rutiner, som er med til at give tryghed og ro og gøre at han sover godt om dagen - man skal sove godt både dag og nat for at tingene hænger sammen. Jeg kan se at I allerede har en nogenlunde fast plan som I følger, så dette er også i orden.
Så kan man overveje om man skal forsøge med lidt vælling eller mme f.eks. sen aften, fordi tarmsystemet ikke arbejder helt så hårdt med dette som med skemad. For nogle børn giver det således en god ro i maven, men for andre har det ingen effekt. Vælling er i princippet også noget der kan springes over, når man ammer så fint som du gør - men man kan overveje.
Så skal du naturligvis overveje hvad i laver i løbet af dagen. Din dreng er jo så gammel nu at han har behov for en masse stimulation og det er både fysisk og mentalt. Han har brug for at blive bevæget motorisk, vende, dreje, fat i tæer, trille omkring osv. bruge sin krop så han får en fysisk træthed.
Han har også brug for mental stimulation - studere legetøj, studere sine og dine fingre - det er en god idé at synge fagtesange, hvor han kan studere din stemme, din mimik og dine hænder og forsøge lidt selv. Det er vigtigt at pludre, øve lyde, tage ham med rundt og lade ham kigge på forskellige ting. Sikkert noget du allerede gør, men bare for også at nævne det.
Som du kan se, så tror jeg desværre ikke at der er nogen færdige løsninger, men jeg håber at du kan bruge lidt af mine overvejelser til noget, så jeg på den måde får hjulper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske