Svar: Mad til jul
20. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære T.
Din datter bør helt principielt være 6 måneder før hun tilbydes komælk (som sovs jo er), men mon ikke en dejlig brun sovs vil gøre underværker - og det er jo et spørgsmål om få dage:o)
Nogle børn spiser fint 3 potioner når de er 6 måneder, andre lidt før, nogen senere. Det kommer helt an på hvornår man starter med skemad og hvor godt det går. Hos jer går det jo rigtig fint og jeg tænker at når hun begynder at kunne spise 1 dl eller mere til hvert måltid, så kan du begynde at give hende 3 måltider - det kan altså være bedre at få 1 dl. 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 gange dagligt. Der skal jo fortsat være plads til mælken, som stadig udgør størstedelen af hendes indtag. Hun må således ikke få så meget skemad at det tager pladsen op for mælken.
Husk at det er en god idé at hun får både grød og grøntsagsmos og når hun begynder at få 3 eller 4 måltider, så bør grøden ikke udgøre mere end højt de 2 af måltiderne, resten bør være grøntsagsmos.
Nogle børn trives rigtig godt med 3 måltider skemad i 7 måneders alderen, hvor andre her har behov for 4. Det er altså meget forskelligt, men det lyder som om at du har en fin fornemmelse for, hvordan din datter har det bedst:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske