Brev:
Pasning og søvntræning
20. november 2006
Alder:
7 mdr.
Pasning og søvntræning
Hej Helen
Jeg har en dejlig datter på 7 måneder, min første, som trives og udvikler sig som hun skal. Hun har endnu ikke prøvet at blive passet af andre end mig og min mand, hendes far, og han har kun en enkelt gang passet hende alene en aften, men da puttede jeg hende og sørgede for at være hjemme igen inden hun vågnede og ville ammes.
Min mand har de seneste 4 måneder været meget væk og altid væk om aftenen pga arbejde, så hun bliver altid kun puttet af mig. Hun bliver puttet kl. 18.30 og falder altid i søvn i mine arme i vores seng, hvor hun altid har sovet sammen med os. Min mand begynder at være hjemme igen om aftenen her til december, hvor vi har tænkt os at begynde at søvntræne hende. Dels lære hende at sove i sin egen seng, og dels ikke at vågne hver 3. time om natten og vil ammes - det er jeg naturligvis ret spændt på :-).
Jeg er igang med at planlægge forløbet med udgangspunkt i "The no cry sleep solution", og jeg både glæder mig og er meget nervøs for, om hun skal føle sig ked af det og svigtet når vi bare sådan kommer og laver om på hendes hyggelige og trygge sovevaner, men det skal jo til - også fordi det simpelthen ikke længere er sikkert at have hende i vores seng da hun næsten kan kravle nu.
Jeg går i en rigtig god mødregruppe, og har en del veninder med små børn som jeg selv, og alle har de haft deres børn passet - nogle ovenikøbet ladet deres barn overnatte hos bedsteforældre e.l. (en fuldstændig utænkelig tanke for mig)
Og nu kommer vi til mit problem: Min datter har som sagt aldrig prøvet at blive passet, ikke engang at blive trillet en tur i barnevognen af andre end mig og hendes far. Bare tanken skræmmer mig meget, for hun er ikke så glad for at sidde hos fremmede, så hvordan skulle det dog så gå godt hvis andre skulle passe hende?
Jeg føler et vist pres fra min søster og enkelte veninder som tilsyneladende synes at jeg er meget pylret hvad det angår, og det gør mig ked af det at tænke på om jeg måske har et problem med at løsrive mig fra min datter - og endnu mere ked af det, hvis det, at hun ikke er så glad for at sidde hos fremmede skulle være min skyld, fordi jeg ikke har lade andre passe hende.
Min søster kommer på besøg med sin familie på søndag, og foreslog i den forbindelse at hendes døtre kan gå en tur med min datter i barnevognen. Det gør mig rigtig nervøs, for jeg ved at hun vil synes at jeg ikke er rigtig klog, hvis jeg siger nej til det, men samtidig er jeg jo så bange for at min datter skal blive bange for at blive gået med af, for hende, helt fremmede mennesker.
Og så lige for tiden hvor det faktisk er lidt værre end det plejer med hendes "fremmedskræk", hun begyndte f.eks. at hyle da min far var på besøg i dag, bare han vovede at kigge på hende :-). Det skal. siges at ved andre lejligheder går det jo fint at sidde lidt hos andre, hun skal bare have lov at se dem lidt an.
Lyder det som om at hun er unormalt bange for fremmede? Og er det synd for mit barn at hun ikke har prøvet at blive passet af andre?
Hun skal starte i vuggestue eller dagpleje i slutningen af april (det er der heldigvis længe til:-)), men er det ikke en god ide at hun inden da har prøvet at blive passet af andre, så det ikke bliver så brutal en overgang? Og hvordan vil du foreslå at vi på så nænsom en måde som overhovedet muligt kan vænne hende til at blive passet lidt af andre?
Som sagt har end ikke hendes far puttet hende om aftenen endnu, men det skal vi til her i december. Hvordan vil du foreslå at vi griber det an?
Hun bliver jo ammet i søvn (når hun vil, ellers bare sut og ligge tæt op ad mig), så skal hun vænnes af med det først inden at hendes far kan prøve at putte hende? Eller kan hun bare lære at far altså gør det på en anden måde, indtil jeg får vænnet hende af med putte-amningen? Sikke en smøre... :-)
Som du kan høre er jeg meget usikker på om min stadig meget stærke "navlestreng" på nogen måde er en dårlig ting for min datter. Jeg har f. eks. virkelig svært ved at være væk fra hende i mere end et par timer ad gangen....:-(
Kærlig hilsen Regine