Svar: Stort humørskift
20. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Beata
Du har fuldstændig ret i at din datter er i gang med en rivende udvikling og at det er et "spring", hun er i gang med. Det hele har således en naturlig forklaring og det er en fase.
Det du har læst om, er måske fra bogen "60 vidunderlige uger - 8 skridt i dit barns mentale udvikling". Her står bl.a. at mellem uge 14 og 17 begynder barnet at skifte adfærd: Grøder, oftere og virker mere gnaven eller irritabel, forlanger at blive underholdt, har brug for mere støtte til hovedet, vil have mere fysisk kontakt, sover dårligt, mister appetitten, er mere ængstelig overfor fremmede, har udtalte humørsvingninger osv. - altså en helt beskrevet fase om lige netop det du oplever nu.
Du vil sandsynligvis opleve at din datter er i gang med at udvikle sig motorisk - at hun begynder at lege anderledes med sit legetøj, at hun begynder at flytte sig for at få fat i legetøj eller andet, som ligger nær hende. Hun udvikler også sit pludresprog og hun begynder at reagere anderledes på stemmer omkring hende - hun kan lyse op ved genkendelighed, men hun kan også blive meget forskrækket af en pludselig høj latter eller hvis nogen skælder ud.
Naturligvis skal du hjælpe din datter igennem denne fase. Det gør du både ved at reagere på hendes gråd, men også ved at gøre de ting, som du nu ved interesserer hende. Det vil således være rigtig fint at du lægger forskelligt legetøj ved hende, så hun kan prøve at få fat i, at du hjælper hende med at trille omkring og på den måde styrke den motoriske færdighed hun øver, at du pludrer med hende på forskellig vis og også kilder hende eller synge fagtesange og naturligvis at du trøster hende og betrygger hende i at det hele er okay, hvis hun bliver ked af det eller forskrækket over et eller andet.
Det er således rigtig fint set og "helt efter bogen" og du skal således tage det stille og roligt og lytte mere til din egen intuition som mor, end til 'velmenende' bedsteforældre:o)
Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske