Svar: Søvn rytme, dreng 14 uger
20. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Nathalie
Din dreng er kun godt 3 måneder og er derfor stadig bare et lille myr, som har rigtig meget brug for tryghed og opmærksomhed og du kan på den måde ikke forvende eller forkæle ham. Det er helt naturligt at han ikke vil ligge i længere tid alene, men har brug for at du pludrer med ham, kærtegner ham, bærer rundt på ham osv.
Med hensyn til søvn og søvnbehov så er børn jo lidt forskellige på dette punkt, men der er dog også visse ligheder. Jeg er ikke enig med din sundhedsplejerske i at en dreng på 14 uger kan nøjes med at sove 2 gange dagligt - de fleste børn i denne alder sover 3 og nogle gange 4 gange dagligt ud over at sove om natten - en nattesøvn der også er afbrudt af amning. Det er først omkring 6 måneders alderen at de fleste børn begynder at gå fra 3 lure til 2 lure i løbet af dagen og så skal børnene være mellem 1 og 1½ år før de begynder at kunne nøjes med en enkelt lur.
Det lyder som om din dreng er rigtig glad for brystet og gerne spiser her. Det lyder også som om han spiser hyppigt om natten og det kunne bl.a. hænge sammen med hans alder og et ønske om at få øget din mælkeproduktion lidt i forhold til hans behov. Samtidig kunne det godt være et udtryk for at han har behov for at blive lagt lidt mere til i løbet af dagen og jeg synes derfor det ville være rigtig godt (og ikke en dårlig vane) at du lagde ham til, når han vågnede og igen når han skulle sove.
Det er jo sådan at mælken består af flere dele. Den første del er vandholdig og slukker tørsten og den sidste del er mere flødeagtig og er den der giver ham god mæthed og 'elastikker'. Når din dreng vågner fra en lur, så er han rigtig sulten og spiser her et helt hovedmåltid, han bliver fyldt godt op og tager således rigtig fint fra. Så skifter du ham, leger lidt, pludrer lidt og så bliver han tørstig, ammes derfor lidt igen og bliver så klar til at sove. Det er helt normalt at han har brug for at få en tørstslukker 1½ time efter et hovedmåltid og det skal han have lov til. Jeg er ret sikker på at dette kan få betydning for hans måde at sove på både dag og nat.
Samtidig er det heller ikke unormalt at han spiser ca hver 3 time, som han gør om natten. Det er faktisk okay. Børn som ammes spiser ofte hyppigere end børn der får flaske og den fleksibilitet skal der være plads til. Man kan så sige at hvis han kunne tage et lidt længere træk på f.eks. 5 timer, så ville det være dejligt for jer alle om den lur lå om natten, men igen handler det ofte om at få ham fyldt godt op i løbet af dagen, så han ikke skal indhente sit behov om natten.
Jeg kan se ud af dit brev at I har gjort jer rigtigt mange tanker om børneopdragelse allerede og det er rigtig fint. Jeg tænker dog at det vigtigste lige nu er at i er der for jeres lille dreng. Hvis I reagerer på hans gråd, hvis I kommer når han har brug for det, tager ham op når han har brug for det, skifter bleen når han har brug for det, giver ham brystet når han har brug for det osv. så lærer han det mest basale: Min mor og far er der for mig, de vil gerne hjælpe mig.
Det er helt grundlæggende og vigtigt for at han også kommer til jer, når han i børnehaven og i skolen oplever at blive drillet. Han lærer at hankan komme hjem til jer, fortælle jer om det og i vil lytte til ham, og hjælpe ham, reagerer med trøst, hvis det er det han f.eks. har behov for.
Du skal derfor ikke være bange for at du ved at reagere på hans behov risikerer at han bliver umulig i skolen eller ikke lærer at sove i sin seng. Snarere tværtimod.
Håber mine tanker hjælper jer alle lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske