Svar: Søvn 11 måneder
20. november 2006
Alder:
11 mdr.
Kære fortvivlede mor
Det lyder som om at din dreng er ligeså fortvivlet som du er og det lyder ikke som om han søger underholdning - det lyder som om han har brug for trygheden lige nu.
For nogle børn er den bedste løsning at man går og hele tiden kommer tilbage, men det er bestemt ikke det bedste for alle børn. Hvis man har et barn som står helt ulykkeligt, med armene oprakt mod en og som bare signalere "Du må ikke gå fra mig mor, jeg er bange, jeg kan ikke lidt at være alene", så skal man naturligvis ikke gå fra barnet. Der er stor forskel på dette signal og så det signal som lyder "kommer du ikke tilbage det er så hyggeligt, så kan vi lege lidt, jeg behøver da ikke sove lige nu".
Jeres dreng lyder til at høre til første kategori og derfor synes jeg ikke I skal gå fra ham, men prøve at sætte jer hos ham, putte ham, kærtegne ham blidt, give ham en hånd at holde i og så med stille monotone ord bare signalere tryghed "mor er lige her, nu skal du sove, syyy, syyy".
Nogle børn vil faktisk lægge sig til at sove ved denne metode og falde i søvn i løbet af et kvarter - og det synes jeg er værd at forsøge.
Håber det virker for jer - det er en fase og det vedbliver ikke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske