Svar: Forsinket nedløbsrefleks
20. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Thea´s mor
Ja nedløbsrefleksen kan blive påvirket af rigtigt mange ting. Det er korrekt at stress er en faktor, men det at du også er bevidst om det og måske sidder og spænder lidt, kan også forsinke processen. Og så er det rigtigt at det også er styret af hormoner.
Der er forskellige ting du kan forsøge dig med. For det første kan det for mange kvinder hjælpe at stimulere brystet inden de lægger barnet til. Nogle kvinder kan nøjes med at stimulere brystet med hænderne, andre bruger en maskine/pumpe for at få mælken til at løbe.
Det er for noget også en rigtig god idé at have lidt mælk i en lille sprøjte ved barnets mundvig, således at når barnet ligger ved brystet, så kan man sprøjte lidt mælk ind i munden - barnet fornemmer at der er noget at komme efter og vedbliver så at sutte - det giver lidt lidt ekstra tid.
Man kan faktisk også få en næsespray, som er en hormonspray som stimulerer nedløbsrefleksen - det hedder en syntocinonspray og den er på recept. Det er derfor noget du skal drøfte med din læge.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske