Brev:
3½ årig med søvn problemer
20. november 2006
Alder:
3 år, 6 mdr.
3½ årig med søvn problemer
Hej
Jeg er sammen med en kæreste, som har en datter på 3½ år. Vi har forsøgt at få lagt en dagsrytme efter hun er kommet i børnehaven, da hun ellers var meget sur og træt og var nødt til at sove i børnehaven.
Det har nu lykkedes os at få lagt det sådan at hun stortset altid er i seng og sover inden kl 8. Hun får læst et par historier og så sætter mor sig på en stol udenfor soveværelset og der sidder hun indtil at hun sover.
Hun er begyndt her for nyelig at vågne op siger at hun skal tisse (flot!). Problemerne opstår, når vi går i seng (I det samme rum), det skal lige siges at vi altid ligger og snakker lidt om hist og pist og hygger lidt sammen under den varme dyne. Så går der ikke mere end 1 time eller 2 så vågner hun op og vil drikke et glas vand, som står ved hendes seng eller så kalder hun på mor. Så bliver hun puttet igen og sover videre.
Dette sker hver dag, engang i mellem når vi stadigt er oppe (ofte) og andre gange når vi er gået i seng. Hun er altid oppe kl 1-2 om natten og skal igen puttes. For ikke så langtid siden bliv mor rigtig træt af skulle sidde op i en 30 min. også prøvede at få hende op i vores seng. Det har så udviklet sig til at datteren tit bliver hidsig og skubber og sparker og siger "du må ikke tage min dyne" eller "du ligger på min dyne" osv. Her vågner hun op 15 gange om på den måde.
Min kæreste er efterhånden så træt at hun næsten ikke kan koncentrer sig i skolen og vil sove videre. Jeg selv vågner kun ved at hun vågner op ved vand drikning, når hun bevæger sig op til mor og eller begynder være sur og græde eller snakke. Det er som om at når vi har lagt os til rette og på vej til at sove, så kan vi næsten høre at hun er på vej til at vågne op og så ligger vi der og tænker "vågner hun nu?", og per automatik så sker det.
Nogen gange er det så slemt med søvnen at vi ikke får sovet en eneste hel time, før kl. 6 hvor hun måske sover. Det er som om at hun gerne vil ligge ved mor, men hun kan ikke lide at ligge der, fordi der ikke er plads til at vende og dreje sig som i hendes seng. Hun har ikke før sovet i vores seng så tit, det er først her på det seneste at hun er begyndt på det (ca.2mdr). Hun sover helt klart værre i vores seng end i hendes egen.
Hvad skal vi gøre?