Svar: Ernæring 10 måneder
20. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Susanne
Det helt essentielle i det du fortæller er: "Det lidt mærkelige er så, at vi i weekenden var på besøg både lørdag og søndag, og der var der næsten ingen problemer med at spise. Men søndag aften og her til morgen, da vi var kommet hjem igen, startede det hele igen."
Det viser jo at Sofie ikke har problemer med at tygge maden og sagtens kan spise familiemad og at det må være omgivelserne, vanen der spiller ind.
Det bedste I kan gøre er derfor at servere helt almindelig mad for Sofie. Hvis hun ikke er til rugbrød eller boller, så prøv at købe en anden type brød, som dog stadig væk er fiberrigt. Giv hende kød/fisk, grøntsager, frugt osv. som I også selv spiser. Lad være med at fokusere på indtaget, men forsøg at fokusere på lidt men tit. Lidt er bedre end ingenting.
Hun skal så vidt muligt ikke have for meget skemad - en, måske to gange dagligt er okay, men ellers skal hun have mad i stykker og kunne spise med fingrene eller med en gaffel. Og så skulle hun gerne op på 6 måltider i stedet for 4.
Med hensyn til mme, så tæller vælling med i regnskabet (vælling er en tilskudsblanding) og det vil være helt fint at du bibeholder vællingen til natten, indtil hun er ca 1 år. Hun kan også starte dagen med en flaske, men ellers kan hun drikke mme af kop og så kan hun, med den alder hun har også begynde at få mere komælk og således få dækket en del af sit mælkebehov ved f.eks. en portion tykmælk. Kalk får hun også via ost.
Hun skal ikke have mere end 500ml mælk dagligt og det er alt incl. Det er således både en flaske, en portion tykmælk, mælk af kop osv. Det hele tæller med.
Hun behøver ikke få flaske i løbet af dagen, men kan drikke af en kop. Og generelt tror jeg ikke du skal være bekymret for hvordan det skal gå, når hun skal passes. Netop det at komme ud lyder jo til at være noget hun responderer godt på, spiser mere osv. så det skal nok gå.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Evt. flaske eller grød
Formiddag: Grød hvis hun ikke har fået dette hjemmefra, ellers en ½ bolle med smør, ½ banan og anden frugt, mælk eller vand af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med forskelligt pålæg. Gerne rester fra aftensmaden. Grøntsager - kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado, agurk, tomat osv. Lidt frikadelle (kød eller fisk), sildepostej, rognpostej osv.
Vand eller mælk af kop
Sove middagslur
Eftermiddag: En lille skål tykmælk eller lign. med rugbrødsdrys, frugtmos, havregryn eller lignende, vand af kop
Sen eftermiddag: Lidt frisk frugt, lidt grøntsager, vand eller mælk af kop
Aften: Familiemad. Hun kan stort set spise det samme som I andre. Evt. frugtmos med lidt mælk til dessert og vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske