Brev:
Ernæring 10 måneder
20. november 2006
Alder:
10 mdr.
Ernæring 10 måneder
Hej Helen
Min Sofie er blevet 10 mdr. Den sidste 1½ uges tid har hun ikke rigtig ville spise særlig meget og jeg føler mig lidt blank i forhold til, hvad jeg skal gøre.
Hun får faste måltider 4 gange om dagen. Hver morgen får hun havregrød med æble/pæremos og inden hun skal ud at sove sin formiddagssøvn får hun 200-250 ml tilskudsblanding, til frokost en aller andet form får grød, og om eftermiddagen en bolle el. lign og lidt frugt samt tilskudsblanding inden eftermiddagsøvn. Til aftensmad får hun gerne kartoffel og grønsager med kød og sovs, lidt afhængig af, hvad vi selv får at spise. Hun får vælling inden sovetid.
Dette har altsammen gået fint et stykke tid, men nu vil hun kun spise omkring ca. 10 skefulde og så spytter hun det ud. Eller leger med det ved at sige BRRRR, så det står udover det hele. Hun har ikke på noget tidspunkt været glad for rugbrød eller boller. Det synes jeg også kan frustrere mig lidt, fordi det er svært at give hende en varieret kost når hun helst ikke vil have andet en f.eks. grød.
Det lidt mærkelige er så, at vi i weekenden var på besøg både lørdag og søndag, og der var der næsten ingen problemer med at spise. Men søndag aften og her til morgen, da vi var kommet hjem igen, startede det hele igen.
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre, for jeg er bange for, at hun skal begynde at tabe sig, fordi hun ikke for nok at spise. Hun er ikke specielt tyk eller tynd. Udover dette her, har hun det sådan set godt, hun er begyndt at gå rundt med gåvogn og kravler ellers rundt over det hele.
Har du et foreslag til, hvad jeg kan gøre eller hvad der kan være galt?
Jeg har også lige et andet spørgsmål. Sofie skal starte i vuggestue om 1½ uge, de har sagt, at de ikke vil give hende sutteflaske og jeg synes så det er lidt svært for mig at se, hvordan vi kan nå op 500-700 ml mælk om dagen, som jeg har læst de skal have. Hun drikker alm. sødmælk af glas men slet ikke i nærheden af de mængder. Den vælling hun får inden sovetid, kan vel ikke decideret gøre det ud for tilskudsblandingen, det indeholder vel f.eks. ikke ligeså mange vitaminer.
Håber du har nogle svar til mine spørgsmål.
Venlig hilsen Susanne