Svar: 9 måneder og dårlige sovevaner
20. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Rebecca
Som du selv skriver, så er det en dårlig vane I har været med til at give jeres datter og jeg tænker at hun er så bevidst nu, men den alder hun har, at det vil være rigtig svært for hende at undvære sin flaske og I skal ikke regne med at hun selv siger fra.
Min umiddelbare holdning er, at hun ikke bør ligge med en flaske selv og af den grund bør hun slet ikke have den. Men derudover tænker jeg, at hun jo ikke har behov for mælk om natten.
Jeg kan ikke se hvad hendes indtag af mælk udgør i løbet af dagen, men i løbet af de næste måneder skal hendes samlede mælkeindtag ikke udgøre mere end ca 500ml og dette er f.eks. incl. en portion yoghurt. Det vil være fint at hun får 400ml mme, så hendes jernbehov dækkes og derfor er det udmærket at bibeholde en flaske eller to, så længe hun ikke er ældre, men stille og roligt skal mælkeindtaget trappes ned. Samtidig hører flaske jo babyalderen til og sundhedsstyrelsen anbefaler at man stopper med sutteflaske omkring 1 års alderen.
Jeg tænker derfor at I skal overveje, om ikke jeres datter stille og roligt skal trappe helt ud af flasken og i stedet kan hun så tage sit mælkebehov af en kop.
Man kan naturligvis overveje at skifte mme i flasken ud med vand, men jeg tænker at en bedre overgang for hende, måske kunne være at give hende en kop med lidt lun mælk og så en lille godnatsang eller lignende, når hun skulle sove. En del børn nyder også at lytte til lidt musik, have en musikuro eller lignende, som de så falder til ro ved i stedet for flasken.
Når jeres datter på den måde kommer væk fra flasken, så vil hun sandsynligvis heller ikke vågne op om natten fordi hun savner den. Løsningen for jer må derfor være at få flasken helt væk - men hun skal have noget andet i stedet.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske