Brev:
Søvn og humørspejling
20. november 2006
Alder:
10 mdr.
Søvn og humørspejling
Kære Helen
Denne gang har jeg to ting:
1. Søvn.
For det første, er Victor heldigvis begyndt at sove meget bedre. Jeg ammer ham overhovedet ikke mere, hvilket jeg er meget glad for. Når han vågner om natten (ikke hver nat HURRA!!!!), skal han for det meste bare have sutten. Andre gange er jeg nødt til at tage ham op og vugge ham lidt, men så kan jeg også lægge ham igen… Så det er en sand fornøjelse, jeg krydser fingre for, det fortsætter!
Men jeg har en dreng, der har et meget lille søvnbehov. Han er næsten 11 måneder gammel (om 4 dage), men har i 2-3 måneder kun fået en lur á ca. 2 timer om dagen og sover så ca. 9 timer om natten. Men det bliver mindre og mindre. Han går meget sent i seng – lige nu er klokken 23.30, og jeg kan høre, han stadig pludrer derinde!!
Som regel vågner han omkring kl. 7, men jeg venter, det bliver lidt senere i morgen. Han plejer at gå i seng ca. 22.30. Hvornår han står op betyder ikke så meget fordi jeg er studerende og oftest først møder kl. 10, men jeg har brug for lidt mere søvn. Han skal hentes senest kl. 16, så du kan nok regne ud, jeg ikke har megen tid til overs til de daglige gøremål inklusive lektier…
Da han lige var startet i dagpleje gik han i seng omkring kl. 20, men nu er det som om, det ikke trætter ham nok længere. Og om eftermiddagen er jeg selv så udmattet, at jeg næsten ikke har overskud til andet end de daglige pligter. Her i byen er der babysvømning tre gange om ugen, men jeg føler, det er en uoverkommelig opgave. Jeg skal jo også lave mad, vaske tøj, gøre rent etc.
Så jeg tænkte på, om du har nogle (ikke alt for krævende) forslag til, hvordan jeg kan trætte ham lidt mere…?
Mht. fysisk træthed, er han begyndt at tage nogle få ’kravle-tag’ og rejse sig op ad ting. Men han har jo mavet sig rundt i flere måneder, så jeg tænker, at han da hele tiden har brugt energi på at bevæge sig…?
Mentalt set oplever jeg ikke, han er ’foran’ i forhold til sin alder. Men jeg tror alligevel, at det er her, jeg skal gøre et eller andet. Vi leger hver dag.
Et decideret putteritual har vi ikke, da min oplevelse hidtil har været, at det er uden betydning. Hvis han ikke er træt, sover han ikke. Desuden er alle former for ritualer, hvor han ligger i sin seng en dårlig idé. Jeg fornemmer, at en bog eller sang ikke gør andet end stimulere ham til yderligere leg…
2. Spejling af humør.
Jeg er gået hen og blevet forelsket. Og som ved et trylleslag er Victors humør blevet (om muligt) endnu bedre, end det har været tidligere. Og det selvom han altid har været en meget glad dreng. Kan det virkelig passe, at han i så høj grad spejler mit humør? Og hvis det passer, synes jeg, det giver mig et problem – for jeg kan jo ikke være forelsket i al evighed. Hvornår bliver hans humør hans eget?
Jeg håber, jeg har givet tilstrækkelig information…
På forhånd mange tak!
Victors mor