Svar: Vores datter på 7 uger har luft i maven
19. november 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Jeg går ud fra at du ammer og jeg tænker at børn som ammes ofte spiser hyppigere sidst på dagen. Det betyder at din datter få lidt mere af den vandholdige mælk og den ligger ikke så tung i maven og kan faktisk godt give lidt maveuro.
Det vil derfor være en rigtig god idé, hvis du kunne prøve at få din datter til at spise lidt længere ved den samme side, evt. skifte hende undervejs og så lægge hende til samme side igen.
Derudover så tænker jeg at børn netop i denne alder ofte begynder at have det man kalder for "ulvetimen". Det er et udtryk for at børn netop om aftenen ofte har et tidspunkt, hvor de græder ulykkeligt og har svært ved at finde trøst.
Lige i forhold til jeres lille pige, så kunne det handle om at hun er ved at være så stor, at hun er begyndt at se mere omkring sig og således får betydeligt flere stimuli. Om aftenen er hun for træt og orker ikke mere, har brug for hjælp til at samle sig og få ro på og derfor græder hun. Det behøver således ikke kun at være tarmene, det kan godt være at I skal prøve at skærme hende og hjælpe hende til ro, f.eks. ved at lægge dig ind i et tilstødende lokale og amme, skrue lidt ned for fjernsynet osv.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske