Svar: Sparker dynen af sig om natten
18. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Elisa
Du har fuldstændig ret i at løsningen tidligere var at skifte til en juniordyne, især var det rigtig godt til de meget mobile børn og de "større børn". Der er jo børn som i en alder af 5 måneder vejer 10 kg og det er der også børn på 1 år, som gør - så babydynen kan hurtigt virke for lille.
Men det er korrekt at sundhedsstyrelsen i deres nye retningslinier omkring vuggedød, anbefaler at man først bruger juniordyne fra 1 års alderen. Hvilket så vidt jeg ved, handler om risikoen for overophedning.
Den bedste temperatur at sove i ligger mellem 16-20 grader. Derudover vil det være rigtig godt at jeres datter sover med natdragt på, som I også allerede gør.
Det er en udmærket idé at rykke jeres datter længere ned mod fodenden fordi hun så ikke kan sparke dynen så langt væk, men samtidig forhindrer det hende jo ikke i at lægge benene ovenpå dynen. Der er således ikke så meget andet at gøre, end I allerede gør og så må I 'bare' forsøge at få dynen om hende, hvis I alligevel vågner på et tidspunkt i løbet af natten, skal ud at tisse eller lignende.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske