Brev:
Sparker dynen af sig om natten
18. november 2006
Alder:
6 mdr.
Sparker dynen af sig om natten
Kære Helen
Vores datter på næsten 6 måneder er nu "vokset ud" af vuggen og har indviet sin tremmeseng (120 cm) med sengerand.
Vores datter har en tendens til at bevæge sig meget i søvne - hun løfter benene op i luften, vender sig om på siden og læner benene op af tremmerne osv. I tremmesengen har hun nu endnu mere plads at bevæge sig rundt på, og al den moslen betyder naturligvis, at dynen (babydyne) ofte ligger ude i siden af sengen eller kun dækker hendes tæer.
Vi foretrækker det køligt i soveværelset, og det er vel også sundt. Men jeg kan ikke lide tanken om, at vores datter sover uden dyne og dermed bliver kold - også nu hvor vinteren nærmer sig (vores datter sover i natdragt med fødder).
Da jeg jo ikke kan sidde vagt hele natten, vil jeg høre, om der er nogen smarte tricks til, hvordan vi kan holde dynen på vores datter? Jeg kan se, at du tidligere har foreslået at bruge en juniordyne, men er det ikke i strid med Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger om først at benytte juniordyne, når barnet er fyldt 1 år?
For så vidt angår tremmesengen, har jeg fået anbefalet at placere min datter nederst i sengen, når sengen virker stor i forhold barnet. På den måde skulle man undgå, at dynen ender i fodenden. Men så synes jeg til gengæld, at den "hule-agtige" fornemmelse omkring min datter forsvinder, når halvdelen af sengen er tom over hendes hoved! Hvad vil du anbefale?
Sidst men ikke mindst - tak for tidligere svar, som jeg har haft meget glæde af.
De bedste hilsner,
Elisa