Svar: Er det forkert, sover han for meget?
18. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Cindie
Børns sovevaner er meget forskellige og generelt kan man sige at børn i 10 måneders alderen har behov for at sove 2 lure dagligt, samt sove om natten.
Gennemsnitligt så sover de fleste børn på denne alder sammelagt mellem 2½-4 timer om dagen og godt 11 timer om natten. Tilsammen altså ca 14 timer. Dette er et gennemsnit og skal ikke tages mere konkret end som sådan, det er altså en vejledning.
Jeres dreng sover mellem 1-1½ time om formiddagen og mellem 2-2½ time om eftermiddagen. Derudover sover han ca 12 timer om natten. Tilsammen mellem 13 og 15 timer - det er altså helt normalt for hans alder.
I kan sågar forvente at han måske bliver mere træt, når han begynder i dagpleje på grund af alle de nye indtryk han får - men også det er helt normalt.
Der er altså ikke noget I skal lave om. Glæd I jer over at I har fået en dreng med et godt sovehjerte. Det vil mange misunde jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske