Svar: Pige på 4 mdr. Urolig søvn og ondt i maven
17. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Julies mor
Det lyder som om at Julie har rigtig svært ved at nedbryde vællingen og at hendes tarme arbejder ekstra meget for at fordøje dette. Jeg synes derfor du skal vente et par uger endnu med dette før du evt. forsøger dig igen.
Julie er kun 4 måneder gammel og da hun reagerer så voldsomt på vælling, så lyder det ikke umiddelbart som en god idé med grød heller. Igen vil jeg her foreslå dig at trække tiden lidt og se om du ikke i stedet kan gøre noget andet.
Mit umiddelbare bud er at du forsøger at få en ekstra flaske eller to ind i løbet af dagen. Mælken er lettere fordøjelig for Julies mave og jeg tænker at 'proppe' hende ekstra inden natten ikke lyder som en løsning for jer. Det virker for nogen, men bestemt ikke for alle.
Hvis Julie var blevet ammet, så ville jeg have foreslået at lægge hende hyppigere til i løbet af dagen og det samme synes jeg du skal forsøge med hensyn til flaske.
Så mit råd er altså at du i første omgang forsøger at se om du i løbet af dagen kan øge Julie i mælkeindtag og således kan vente med det mere proteinrige til hendes tarmsystem er blevet lidt mere modent.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske