Brev:
Røg i dagplejen
17. november 2006
Alder:
10 mdr.
Røg i dagplejen
Hej Helen
Nu er jeg lige nødt til at stille et spørgsmål til.
Sebastian er lige startet i dagpleje, har kun været der få dage, men det ser ud til (indtil videre) at gå fint. Men det kan jo selvfølgelig være den barske sandhed går op for ham snart. :-)
Mit problem er, at dagplejeren ryger. Jeg ryger ikke og min mand ryger kun ganske lidt og altid udenfor. Det samme gør vores gæster, altså er vort hjem total røgfri. Men vi er glade for vores dagplejemor, og vil helst ikke skifte. Både fordi det kan være meget svært at finde en anden, alle jeg kender roser hende til skyerne og børnene er vilde med hende. Og den eneste anden mulighed pt. er en nystartet, som jeg kender personlig, men som jeg bestemt ikke har lyst til skal passe min søn. Det er dog et ikkeryger hjem.
Jeg er sikker på, at når Sebastian vænner sig til det, bliver han også vild med at være derhenne. Så jeg har faktisk ikke lyst til at skifte.
Jeg er sikker på, at hun overholder reglerne om ikke at ryge i børnenes nærhed osv. Men når man har været inde og aflevere i blot 15- 20 min. synes jeg mit tøj lugter af røg. Men jeg er måske også en hysterisk ikkeryger?! :-)
Men hvor skadeligt er det for min søn? Han er der ca. 3-4 timer dagligt og det bliver højest ca. 5 timer ialt, når han er kørt helt ind. Der hænger jo stadig skadelige stoffer i huset, selvom der kun bliver røget om aftenen eller under emhætten...
Jeg synes jo ikke rigtig der er nogen alternativ, når jeg jo alligevel ikke har lyst til han skal flytte. Jeg vil vel egentlig bare gerne have dig til at sige, det ikke er så slemt og at jeg trods alt gør det bedste for mit barn.
Vil du ikke være sød og fortælle mig ærligt om det er ok og om hvor skadeligt det egentlig er?
På forhånd tak.
Hilsen Sebastians mor