Svar: Hvad forstår et barn på 9 måneder om begravelse og hvad er væskebehovet
16. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Signes mor
Jeg vil gerne starte med at kondolere. Det er altid trist, når nogen dør også selvom det er oldemor, som ganske givet har levet et langt og spændende liv:o)
Jeg synes ikke at Signe skal med til bisættelse. Som du selv skriver, så vil I voksne græde og hun vil, men den alder hun har, slet ikke kunne forholde sig til det. Hun spejler sig jo i dig og vil reagere med usikkerhed og sandsynligvis blive ked af det - det synes jeg ikke der er grund til.
Med hensyn til komælk så er det rigtigt at det efter 9 måneders alderen må begynde at udgøre en større del af indtaget. Det burde derfor være forsvarligt nok at du kun ammer en gang i døgnet. Du skal dog være opmærksom på at Signe skal have sit jernbehov dækket, så hun enten skal have jerndråber eller modermælkserstatning.
Spørgsmålet er også hvorvidt hun vil kunne få sit væskebehov dækket. Hvis hun er rigtig god til at drikke af kop, så kan hun sikkert sagtens og vand kan hun jo få masser af, men hvis det fortsat er små mængder der kommer ind via kop, så synes jeg du skal bibeholde 2 amninger lidt endnu - det kunne være morgen og aften. Frem mod 12 måneders alderen kan du så skrue yderligere ned - her bliver hun jo så også bedre til det med koppen.
Nu er det efterhånden lidt tid siden jeg har været på børneafdelingen, men så vidt jeg husker så er beregningen for væskebehov og børn:
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Det kan godt være at der findes andre formler og det kan også godt være at der er specielle regler for syge børn, at man skal medregne perspiratio (sved) og lignende. Men umiddelbart tænker jeg at du godt kan regne nogenlunde med ovenstående.
Rigtig meget held og lykke med det hele og ha en god uge, trods alt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske