Svar: Falde i søvn af sig selv
16. november 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Sandra
Ja det bliver lidt trættende i længden at ligge hos sin søn i timer, især fordi det ofte ender med at man selv falder i søvn og aftenerne er jo også vigtige at bruge som par:o)
Da jeres søn har lært at skulle sove med jer ved sin side, så tænker jeg at det er meget vigtigt at I ikke pludselig bare går fra ham. Det vil han slet ikke kunne forstå og vil sandsynligvis blive meget ulykkelig.
Det er derfor vigtigt at I er hos ham og er til stede, uden at I giver ham den direkte kontakt.
Jeg synes det er vigtigt med et helt fast putteritual. Det kan være en sang man synger, en spilledåse eller noget musik som man tænder for, det kan være en historie man læser, en kop lun mælk osv. De fleste børn vil også gerne have et eller andet at putte med, det kan være en bamse, en sutteklud eller sågar en bil en bog eller andet som har betydning for dem. Det umiddelbare I skal gøre er derfor at finde noget, som på sigt bliver substitut for jer.
Dernæst tænker jeg at det vil være godt at I i begyndelsen er i værelset. Jeg foreslår derfor at I tager strygetøj eller lignende med op på jeres drengs værelse og går i gang med at lave dette når han er putte. Snak lidt med ham, berolige ham med at I er der (han kan jo se jer) og fortæl ham stille og roligt at han kan lægge sig til at sove, at I passer på ham osv. Brug de ord I plejer at bruge, når I lægger jer sammen med ham.
Herefter begynder I stille og roligt at gå lidt fra ham. Aldrig mere end 3 minutter af gangen og hele tiden kommer I tilbage og betrygger ham i at I fortsat er der. Jeg kalder dette for "Se-til-metoden". Han skal lære at han trygt kan lægge sig til at sove fordi I er i værelset lige ved siden af. Lige nu tror han sandsynligvis at I er væk, når han ikke kan se jer. Jeres opgave er derfor at give ham roen til at kunne sove, selvom I ikke sidder eller ligger lige ved siden af ham.
Nogle børn bliver ulykkelige, hvis man går fra dem. Her må I vurdere, hvad der er tale om. Hvis han er rigtigt bange for at være alene, så skal I naturligvis ikke gå. I stedet kan I så sidde hos ham og ikke ligge hos ham, men sidde der og kærtegne, give ham en hånd at holde i osv.
Jeg tænker det er vigtigt at I tager det i etaper og hele tiden forsøger at finde ud af, hvad det bedste er for jeres dreng (og for i voksne).
Med hensyn til bøger, så kig i min bogguide om noget der skulle kunne fange jeres interesse:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske