Svar: Søvn og døgnrytme 10 måneder
16. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære T
Velkommen til og det glæder mig at høre at du har haft glæde af mine svar til andre brugere:o) Jeg er spændt på at se, hvad du ellers kan komme med af andre spørgsmål.
Med hensyn til søvn og døgnrytme for en dreng på 10 måneder, så vil det generelt være sådan, at han har behov for at sove 2 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur og en lur over middag. Det er faktisk meget forskelligt hvor meget børn sover i denne alder. Nogen sover sammenlagt 2½ time i løbet af dagen og andre har behov for ca 4 timer ialt. Dertil kommer nattesøvnen, som ofte vil være på ca 11 timer.
Hvad din drengs søvnbehov er kan du måske selv vurdere og jeg tænker at det vil være helt okay, at han nogle dage sover mere end andre dage. Der er jo masser af ting, som kan gøre at han er mere træt alt efter hvad dagen og natten har bragt.
De fleste børn trives bedst med at sove den korteste lur om formiddagen og så en lidt længere middagslur. Sover barnet således kun 2½ time sammenlagt, så kan formiddagsluren sagtens være på 45 minutter og luren over middag vil så være tilsvarende længere. Børn som sover 4 timer sover ofte enten 2 x 2 timer eller eller f.eks. 1 + 3 timer. Så du må forsøge dig frem og se hvad der virker bedst hos jer, men samtidig også give mulighed for fleksibilitet.
Det kan ofte være en stor hjælp at kigge lidt mere på klokken end på dit barn. Du nævner selv at han ofte sover bedst og virker til at have det bedst med en tidlig eftermiddagslur. Derfor tænker jeg at du skal prøve at putte ham forholdsvis tidligt, så han ikke når at blive overtræt.
Ofte hjælper det at gå en tur over middag. Giv din dreng frokost og noget at drikke, put ham i barnevognen og gå så en tur. Så kan han sidde og kigge og få lov til at opleve og undersøge, men samtidig også lære at blive puttet. Når du ser at han begynder at blive træt, så læg ham ned og put ham. På den måde slår du to fluer med et smæk - han får stillet sin nysgerrighed og udforskningstrang og du får ham puttet og han lærer sig at sove i barnevogn.
Personligt synes jeg at børn skal have lov til at komme ind til forældrene tidlig morgen, hvor de så trygt kan sove videre til vi så alle står op. I forhold til din drengs alder, så er det vigtigt fordi han netop er begyndt at kravle og derfor godt kan være igang med separationsfasen. Han har derfor brug for at vide at I er hos ham, også når han ikke kan se jer. Måske kan I betrygge ham i at sove videre på eget værelse, hjælpe ham med at få en tår vand, putte ham på siden og lægge dynen over ham med et stille 'syyy'. Hvis dette ikke virker og han har behov for trygheden, så må han ind til jer. En mellemstation kan så være en madras på gulvet, hvis I helst ikke vil have ham i dobbeltsengen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske