Svar: Tigerspring
15. november 2006
Alder:
18 mdr.
Kære Sara
Det er helt rigtigt at din lille datter er igang med en rivende udvikling og det handler om rigtigt mange ting.
For det første gør hendes motoriske kunnen, at hun nu oplever verden betydeligt større end tidligere. Hun oplever pludselig at hun kan bevæge sig væk og rent faktisk blive væk fra dig. Hun begynder også at opleve at ting kan være farlige og at man kan slå sig. F.eks. kan det være meget højt at kravle op på en rutsjebane og meget svært at kravle ned, når man først er kommet op osv.
Det at verden på den måde åbner sig for hende er med til at give større fare-fornemmelse og dermed også mere uro. Ofte begynder børn i 1½ års alderen også at drømme mere og nogle børn kan få lidt "mareridt lignende" nætter, hvor de vågner grædende pga en drøm.
Derudover så er jeres datter jo så småt igang med det som tidligere hed trodsalder og som nu hedder selvstændighedsfase.
I alderen 1-3 år er der en masse som jeres datter gerne vil selv. Nogle ting kan hun klare rent motorisk, men andre ting, må I hjælpe hende med. Det kræver stor tålmodighed og indlevelsesevne fra jer som forældre.
Der er ofte ikke langt imellem glæde og gråd og der er heller ikke langt imellem kærtegn og slag. Børn i den alder er utroligt impulsive og det kræver stor tålmodighed og kærlighed at være forældre til børn i denne alder.
Det er generelt meget vigtigt at I lytter til, hvad det er jeres datter gerne vil eller ikke vil, og det er altid en god idé at gentage, hvad I mener er problemet, så hun ved at I har forstået hende. Det er på samme måde meget vigtigt at I hjælper hende med at sætte ord på følelserne. Selvom I oplever at hun nu begynder at tale mere, så er det vigtigt at hjælpe hende ved at sprogligøre følelser. Det gør I f.eks. ved at sige: "Du bliver bare så vred" eller "Du er bare så ked af det".
Alt dette vil I opleve meget mere af i tiden fremover. Det er en alder som stiller rigtigt store krav til jer forældre, men samtidig er det også en skøn alder, hvor man får rigtig meget af sine børn og hvor man kan nyde hinanden på en helt ny måde. Netop fordi de får så meget mere selvstændighed.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske