Svar: Søvn og gråd - 3 mdr.
15. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Først må jeg lige sige at det er utroligt flot at I har fået jeres datter til at sove så meget bedre end tidligere. Det er super godt gået og hvor har I dog en omsorgsfuld måde at gøre tingene på - det er rigtig dejligt:o)
Det lyder som om at jeres lille pige ikke bare er ked af det, men direkte ulykkelig og derfor synes jeg det er helt rigtigt at tage hende op. Børn kan sagtens græde og være kede af det, når de skal sove og rigtig mange børn græder fordi de har svært ved at overgive sig til søvnen. Derfor skal man heller ikke tage dem op fordi de græder lidt.
Men det er meget vigtigt at skelne barnets gråd fra hinanden. Hvis det er en træthedsgråd og jeg 'kan ikke overgive mig gråd', så stopper gråden ofte også selvom barnet ligger, hvor det ligger. Men hvis gråden tiltager, barnet er ulykkeligt, virker utryg osv. så er man nødt til at reagere og ofte vil den betryggende hånd på kroppen ikke være nok, og så er man naturligvis nødt til at tage sit barn op og lade det falde til ro i favnen.
Der er netop kommet en ny bog "Sov godt" (Se bogguide). Her står: "Normale spædbørn græder. Det er en måde at kommunikere og udtrykke sig på og slippe af med 'overskudsenergi' og spændinger". Derfor skal man, når den lille græder, bruge sin intuition og bruge den viden man har om barnet. Det er derfor vigtigt at I glemmer hvad folk omkring jer siger, men at I i stedet lytter til, hvad jeres lille pige har brug for.
Det er mit indtryk at I er rigtigt gode til dette, så fortsæt endelig den gode udvikling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske