Svar: Mad- og bideproblemer
15. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Da din datter nu er 6 måneder gammel (tillykke med ½ års dagen), så synes jeg du skal sætte hende i en høj stol, når hun skal have mad. Derudover skal du begynde at give hende rigtig grøntsagsmos og hun skal også til at have kød og fisk, samt noget at sidde med i hånden selv, det kunne f.eks. være en brødskorpe.
På den måde tænker jeg at du skal til at ændre kurs og det bliver en helt ny verden at hun sidder med ved bordet sammen med I andre. Jeg er ret overbevist om at hun vil elske det, især fordi hun jo netop er så opmærksom som hun er og samtidig trænger hun til at få noget at bide i:)
Da hun ikke er til kartoffelmos, så synes jeg du i første omgang skal springe dette over. Du kan sagtens lave grøntsagsmos uden kartoffel og det vil være rigtig godt, hvis du laver mos som smager af noget - det kan være mos af forskellige lidt grovere grøntsager som pastinak, persillerod, porrer, grønkål, selleri (max 1/10 af portionen), spinat (max 1/10 af portionen) osv. blomkål, broccoli, squash, avokado, ærter, majs osv. kan du også sagtens lave mos af.
Derudover vil det være godt, hvis du begynder at komme lidt kogt kød eller fisk i grøntsagsmosen - det kan også være kød og fisk lavet i ovn. Det skal naturligvis blendes eller hakkes godt.
Da din datter er så opmærksom en pige, så vil det sandsynligvis gavne hendes appetit og lyst til mad, at hun får fornemmelse af at spise sammen med i andre og at hun får lov til at smage på det I spiser.
Med hensyn til at bide, så tænker jeg at hun nok ikke gørdet så bevidst og det er umiddelbart den rigtige måde du reagerer på netop ved at skrige AV! så hun oplever at dette frembringer en ubehagelig reaktion.
Det er altid lettest at slappe af, hvis man ligesom ved på hvad tidspunkt i amningen det drejer sig om. Ofte er det enten i starten af amningen eller i slutningen af amning. Hvis det er i starten, så kan det nogle gange hjælpe at stimulere brystet lidt inden hun lægges til, da hun sandsynligvis så bider lige inden nedløbsrefleksen starter. Ved at stimulere og få sat gang i det, så kan du undgå denne "pause" som indbyder til at bide.
Er det i slutningen af amningen, så hjælper det ofte at tage hende fra lidt før du fornemmer hun er ved at være færdig. Altså stoppe amningen inden hun når at bide dig.
Jeg tænker dog at det er naturligt at hun forsøger at bruge sine tænder og detfor skal du også udnytte dette ved f.eks. at lade hende sidde med lidt i hånden, som hun kan bide i. Naturligvis under opsyn, da hun jo hurtigt kan få et stykke bidt af, men det kan være godt med en meget kold gulerod, et stykke agurk eller en brødskorpe, når hun sidder i sin høje stol. Samtidig tænker jeg at det at hun begynder at få nye spiseoplevelser vil være med til at hun ændrer taktik under amning, ofte hænger tingene jo sammen, så jeg tror det løser sig i takt med at hun får mere smagsfuld mad.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske