Svar: Natteuro efter start med grød og andre spørgsmål
15. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Du skriver at du synes din lille dreng spiser to små måltider og at han spiser ca 1 dl til hvert måltid - det lyder faktisk ikke af lidt i forhold til at han kun er 4 måneder - synes jeg. Jeg tænker derfor at du måske skulle prøve at lave en lidt mindre portion og så i stedet give ham lidt mere mælk.
Jeg tænker at hans natlige uro godt kunne skyldes at hans tarme arbejder på højtryk for at nedbryde skemaden. Selvom du skærer mængden af det enkelte måltid lidt ned, så er det ikke sikkert at du kan amme lige efter - det er okay. Men i stedet kunne du måske give ham lidt vand og så amme som du gør nu.
Jeg synes det er et forsøg værd. Alternativet kunne være en flaske vælling eller modermælkserstatning i stedet for grød, men da din amning fungerer så godt, så synes jeg også at det virker unødvendigt at begynde at introducere en flaske, så kan det hjælpe at tilbyde måske en ekstra amning om aftenen, som du også allerede forsøger dig med.
At det er svært at lægge din dreng fra dig, tænker jeg altså ikke handler om mæthed, men nok mere om tryghed. Han falder jo fint til ro i dine arme og det han protesterer mod lyder til at være at ligge for sig selv.
Du kan sagtens indføre faste putteritualer med den alder han har nu, og også begynde at putte med en sutteklud og lignende, som han finder tryghed ved og som viser ham at det nu er ved at være sovetid. Du kan så småt også begynde at se lidt på klokken, når du putter ham i løbet af dagen og således bruge de samme principper for putning om dagen, som du så også bruger om aftenen.
Med hensyn til mælkemængde, så er det jo altid svært at vide hvor meget barnet præcist får når man ammer. Men du skal nok regne med en lille liter i døgnet. Det kommer også lidt an på hvor stor han er rent fysisk - altså hvor meget han vejer. Jeg tror ikke din dreng er forstoppet, men tænker altså at det handler om at hans tarme arbejde op højtryk for at nedbryde maden.
Der er flere forskellige principper omkring børn og søvn. I min bogguide finder du bøger om netop dette emne.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske