Svar: Madplan 7½ måned
14. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Når man ammer så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet får. Men dit ammeinterval (eller flaskegivning) passer fint i forhold til din datters alder og hvis hun tisser, har gang i maven og trives, så må du gå ud fra at hun får, hvad hun har behov for.
Du må dog gerne tilbyde hende vand at drikke ind imellem måltiderne. Vand er den bedste tørstslukker:o)
Da jeg ikke kan se din datter, er det svært at vurdere, hvor langt fremme hun er med hensyn til at tygge. I forhold til hendes alder, så vil mange børn begynde at kunne tygge nu, men igen vil andre først kunne om en lille månedstid.
Sundhedsstyrelsen taler om et vindue i denne alder. Det betyder at din datter lige nu begyder at blive meget mere interesseret i jeres mad og at hun naturligt begynder at komme alt i munden, forsøge at tygge osv. Dette tidspunkt er vigtigt at udnytte.
Det lyder derfor som en god idé at du så småt begynder med lidt mere familiemad. Jeg kan se at I fortsat bruger risgrød som en del af hendes mad. Det er en ganske udmærket idé, når man begynder at introducere diverse grøntsager, men nu er hun så gammel, at hendes mad skal tage meget mere udgangspunkt i den mad I spiser - og I spiser jo ikke risgrød:o)
Men hvad spiser I så? Pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller af kød/fisk... hun må sådan set gerne få det hele. I kan sagtens prøve med indmaden af en frikadelle, enten moset eller i små bitte stykker, som hun får i munden. Sovs giver god smag og det kan mange børn godt lide. Så prøv at lade mere og mere af jeres mad indgå som hendes mad.
De fleste børn vil omkring 8 mdr´s alderen begynde at kunne tygge og kan derfor begynde med rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer osv. Vælg brød af den blødere type uden hele kerner og brug smørbart pålæg i begyndelsen. Det kan være leverpostej, sildepostej, rognpostej, smøreost osv. Det er en god idé at servere lidt grøntsagsmos sammen med rugbrødet (enten før eller efter) så hun bliver mæt nok. I starten vil hun ikke kunne nøjes med brød. Men stille og roligt vil grøntsagsmosen kunne overgå til at være kogte grøntsager i stykker som så serveres sammen med rugbrøddet på tallerkenen.
Alle forældre er bange for at børnene får noget galt i halsen og det forekommer jo også. Derfor skal du naturligvis have din datter under opsyn. Men det er også sådan at øvelse jo gør mester og hun skal nok lære at tygge. Du skal bare starte i det små.
Mange kvinder får ikke menstruation så længe de ammer, hos andre begynder menstruationen igen, når amningen trapper ned. Det er mit indtryk at mange får menstruation igen omkring 8-9 måneder efter fødslen, netop pga ammenedtrapning, men det er helt normalt at der kan gå over et år - og igen hos andre kommer den allerede efter et par måneder.
Det er også sådan at der kan være stor forskel fra barn til barn. Efter første barn kommer den måske igen efter 8 måneder, efter barn nr. 2 først efter 13 måneder, efter barn nr. 3 allerede efter 4 måneder osv. Der er altså ingen faste regler. Og det lyder ikke spor unormalt at du endnu ikke har fået menstruation.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske