Svar: Store spiseproblemer 3 måneder
22. oktober 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Jannie
Jeg kan godt forstå at du er desperat og snart vil gøre alt for at din lille dreng begynder at spise. Jeg vil også rigtigt gerne hjælpe dig - jeg tænker dog at det jo er begrænset, hvor meget jeg kan hjælpe, da jeg sidder her ved en computer - og I har brug for nogen der kan hjælpe jer direkte i situationen. Jeg bliver derfor nødt til at spørge, hvor din egen sundhedsplejerske er henne i billedet? Og hvad med egen læge, har I drøftet problemstillingen der?
Jeg tænker også at det er rigtig godt at I er tilknyttet sygehuset og følges der - du må gå ud fra at I fortsat kan få hjælp der, hvis han ikke tager sit behov og at de vil hjælpe jer - ellers må du slå i bordet!
Og når alt det er sagt, hvad tænker jeg så. Jo, for det første tænker jeg at ting tager tid og det er ikke unormalt at det tager lidt tid at få et barn til at spise sit behov via munden, når barnet har haft sonde. Jeg er dog enig med dig i at maden gennem sonde jo gerne skulle nedtrappes og indgiften via munden øges - og det er også problematisk at det går den forkerte vej.
Kunne det tænkes at han ikke er sulten nok, hvis han hver gang suppleres med sonde? Altså at du skulle prøve at skrue sondemaden ned. Jeg synes ikke du skal gøre dette uden at aftale det med lægen, men det kunne være værd at overveje.
Derudover tænker jeg, at det kan være problematisk, hvis du giver for meget sut. Jeg ved godt at børn, som får sonde gerne få sut i munden samtidig, så de ligesom lærer at der skal nogen i munden imens de føler maven fyldes - men det at sutte på en sut, kræver trods alt en del kræfter og spørgsmålet er om han bruger for meget energi på sutten. Hvis han bruger sutten meget, så sutter han jo på den og får her ikke noget mælk ud og når han så skal sutte på flasken, så er han for træt til at tage sit egentlige behov.
Jeg tænker også om det mon kunne hjælpe at give ham en større flaskesut - enten en vællingesut, eller prøve at lave et ekstra hul i sutten, så mælken løber hurtigere og han derved også får fyldt maven hurtigt. Igen så han ikke bliver for træt og også fordi han jo er vandt til at maven fyldes forholdsvis hurtigt via sonden.
Du skriver at det nogle gange er lettere, hvis han er lidt træt og derfor tænker jeg, at der måske også kan være lidt bevidsthed omkring det fra hans side. Måske er han kørt lidt træt i alt dette madshow (ligesom I andre er:o)) og når han er halvsovende, så orker han ikke på samme måde at protesterer med finder sig bare i det.
Hvis det er sådan det er, så kan det nogle gange hjælpe at bryde cirklen ved at lægge ham på en anden måde, når han spiser. Det kan være at have ham i en skråstol, hvis I har en sådan, at have ham liggende ved siden af sig på sofaen, på skødet eller lignende. Som regel anbefales det jo at have børnene i favn og det er også godt og rigtigt vigtigt, men nogle gange protesterer børn mod at "blive holdt" og kan man så placere dem på en anden måde imens de spiser, så er det jo godt - hvis de så begynder at spise. Efterfølgende kan de så komme i favn.
Jeg ved ikke om ovenstående hjælper jer lidt videre, men jeg håber at I kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske