Svar: Hvorfor er det de skal have sødmælksprodukter?
17. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Ditte
Årsagen til at sødmælk anbefales til små børn, handler om at sikre børns indtag af fedt. Selvom man tilsætter fedtstof til små børns mad, så vil mælk være den største kilde til børns fedtindtag.
Jeg er jo ikke diætist, men rent ernæringsmæssigt tænker jeg at der jo er forskel på fedtstoffer og det vil derfor ikke give det samme at komme olie i minimælk - det kan da forøvrigt heller ikke smage godt.
For meget protein kan skade barnets nyrer og det er bla. også en af årsagerne til at man ikke må give børn de meget proteinholdige produkter som ymer, ylette og kvark før efter 1 års alderen.
Du kan forøvrigt læse det spørgsmål, som hedder "hvorfor sødmælk", her har jeg beskrevet det lidt nærmere. Men som sagt er jeg ikke diætist og har du brug for mere viden og begrundelse omkring sundhedsstyrelsens vejledning, så synes jeg du skal kontakte sundhedsstyrelsen eller måske ernæringsrådet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske