Svar: Modermælkserstatning som supplement?
17. september 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Kirsten
Det sker faktisk nogle gange at man må fraråde kvinder at amme, fordi det simpelthen tærer for meget og mor bliver for tynd og afkræftet - det sker, selvom det ikke er tit.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at du forsøger med lidt tilskud. Lige netop i forhold til laktose allergi, så er modermælk helt klart det bedste og selvom man forsøger at lave modermælkserstatning så god som mulig, så bliver det aldrig det samme.
Men man skal jo vurdere hele billedet og det kan jo heller ikke nytte at lillepigens mor bukker under. Så fordele og ulemper må vurderes.
Hvis du vælger at giver erstatning, så bør du købe den specielle erstatning fra apoteket, som hedder Nutramigen eller Profylac. Det er de to eneste erstatninger i Danmark som har beviselig forebyggende effekt i forhold til allergi - hvis man ikke ammer.
Du skriver at din mand har laktose allergi. Det forvirrer mig lidt idet man, hvis man har mælkeallergi så ikke kan tåle proteinerne i mælken. Barnet må derfor ikke få kost, der indeholder mælkeprotein.
Men der findes også en sygdom, der hedder Lactose-malabsorption/lactose-intolerance, og det er ikke det samme som mælkeallergi.
Det vil nok på sigt være en rigtig god idé at få en læge til at vurdere, hvorvidt jeres datter skal ernæres specielt (specielerstatning) eller hvorvidt hun kan ernæres fuldstændig som andre børn. Reglerne for forebyggelse af allergi gælder indtil barnet er 4 mdr. og herefter kan hun få samme almindelige erstatning, grød osv. som andre børn.
Hvorimod, hvis barnet får konstateret mælkeallergi, så anbefales Nutramigen eller Profylac helt frem til 3 års alderen, måske længere.
Det er helt sikkert en rigtig god idé at supplere amningen og det kan du sandsynligvis sagtens gøre med den alder din datter har nu. Det behøver altså ikke være enten eller, og slet ikke, når amningen i øvrigt er veletableret.
Jeg synes derfor det vil være en rigtig god idé at du prøver med en sutteflaske 1-2 gange dagligt. Det er klart at din mælkemængde vil nedsættes idet efterspørgslen ved brystet ikke længere er så stor, men så længe du lægger til, vil du også producere mælk.
Der kan så ske det at din datter på et tidspunkt vil foretrække flasken, fordi det er betydeligt lettere at spise af en flaske end af brystet. Og jo mere flaske hun får, jo mindre amning og dermed jo mindre modermælk. Det er en risiko og dermed en chance du må tage.
Nogle gange så virker det dog fint at tilbyde en flaske f.eks. til natten og så ellers amme løs i løbet af dagen. Det må bestemt komme an på en prøve.
Håber mit svar gav lidt overblik og hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske