Brev:
Modermælkserstatning som supplement?
17. september 2006
Alder:
3 mdr.
Modermælkserstatning som supplement?
Hej Helen
Jeg har en datter på snart 3½ mdr. som jeg ammer fuldt ud og som nu vejer 7 kg og er ca. 62 cm lang. Hun trives altså rigtig godt, modsat moren (mig) der har tabt mig en del siden fødslen pga. amning. Jeg er 174 cm og er nu nede at veje 54 kg, hvor jeg før graviditet vejede ca. 58kg.
Selvom jeg altid har været slank kan jeg godt mærke, at der ikke er så meget muskelmasse tilbage nu, og det bliver ikke nemmere at bære min datter, desto mere hun tager på i vægt. Uanset hvor meget og hvor usundt jeg spiser, kommer jeg sjældent over de 54 kg, og hvis jeg har for travlt med bleskift og amning, taber jeg mig nogen gange mere.
Mit vægttab gør, at jeg overvejer at stoppe amning før jeg oprindeligt havde planlagt (til 8-12 mdr. eller når hun ikke ville mere).
Mit spørgsmål er, om man kan supplere amning med modermælkserstatning, fx til nat eller hvis faren skal passe hende? Jeg kunne så godt dyrke 3-4 timer for mig selv eller 5 timers sammenhængende søvn.
Mit andet spørgsmål er, om man ved at supplere tærer mindre på mine "depoter", så jeg atter kunne få lidt former ;-).
Jeg ved der en pige i min mødregruppe der gør det, men jeg har ikke rigtig kunne finde noget på skrift om at supplere - Enten ammer man, eller også gør man ikke, virker det som om filosofien er.
Min mand har laktose allergi, hvilket betyder at jeg selvfølgelig er meget opmærksom på at hun skal ammes så længe som muligt - men forsvinder den beskyttende effekt ved modermælk, hvis man supplerer med modermælkserstatning?
Da de fleste kvinder jo tager på i forbindelse med graviditet kan jeg ikke rigtig finde nogen der deler mit problem. Jeg ved dog at min søster også blev meget tynd i forbindelse med amning.
Med venlig hilsen
Kirsten