Svar: Madcirkus, amning og metalnåle
17. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Ditte
For det første synes jeg du skal skære amningen drastisk ned. Han behøver faktisk ikke mere end 1 gange amning med den alder han har, jeg vil dog acceptere 2, hvis det er for at finde roen og falde i søvn på.
Selvom han kun dier kortvarigt, så kan han fortsat godt få en del mælk hos dig og det at han et eller andet sted, lige får stillet lidt sult ved brystet er ikke befordrende for hans lyst til at spise. Spørgsmålet er så om han kan finde ud af, at han nogle gange får lov og andre gange ikke, eller om du simpelthen er nødt til at sige at det er slut.
Jeres dreng skal med den alder han har tilbydes det samme som I andre. Hvis han slet ikke er til aftensmad, og I på en eller andet måde er kørt fast i et dumt mønster, så sker der ikke noget ved at han i en periode for kold mad. Tilbyd ham rugbrød med lidt grøntsager til, som han normalt ville få til frokost. Det kan være sundt og udmærket. Det behøver ikke være varm mad.
Sørg endvidere for at han får mad nok og spiser varieret nok i løbet af dagen. Det er meget vigtigt at hans indtag i løbet af dagen er i orden, da I så alle kan slappe lidt mere af ved bordet om aftenen. Hvis han især er sulten kl. 16, så prøv at tilbyde ham mere mad her og accepter så i en periode, hvis han intet spiser om aftenen.
Det hele skal naturligvis være en balance. På den ene side skal han spise det samme som I andre og også gerne på samme tid, og derfor skal maden serveres for ham og han skal have lov til at gå igang. Hvis han ikke er interesseret i maden, så vil jeg umiddelbart sige at han så er færdig med at spise, også selv om han ikke er ældre.
I skal naturligvis tilbyde ham mad, men ryger det bevidst til alle sider, så må det være slut. Jeg kan forstå at I også har flere børn og de får jo heller ikke lov til at smide med maden. Så I skal skelne imellem, hvad der er undersøgelse og almindelig udvikling, og hvad der er "grænsesøgende".
På samme måde kan I også nogle gange forsøge at lokke lidt i ham med underholding, men igen skal det helst ikke være nødvendigt hver dag.
Med hensyn til metalnåle fra en hårbørste, så er det jo godt nok heldigt at de er kommet igennem systemet uproblematisk. Det er da utroligt, hvad man kan finde i en ble! :o) Det siger sig selv at det ikke er hensigtsmæssigt at børn spiser metalnåle og det kan ganske givet godt være farligt. Men som du beskriver det nu, så tror jeg ikke du skal være bekymret - det lyder som alle har passeret. For en sikkerhedsskyld kunne du dog godt lige ringe og konferere med lægen, hvis der nu kunne sidde mere i maven på ham:o( Måske vil man så foretage en kontrastundersøgelse - jeg ved det desværre ikke.
Jeg tror et eller andet sted at du måske har ret i at I skal prøve at behandle jeres dreng lidt mere som en større dreng og ikke gøre ham for babyagtig. Hans protester mod aftensmaden kan sagtens være en måde at skabe opmærksomhed på, fordi han gerne vil være mere medbestemmende. Prøv f.eks. at lade ham spise med en gaffel, prøv at hjælpe ham med at øse lidt mad op på tallerkenen og lad ham selv tage det han kan med fingrene. Her tænker jeg f.eks. på, hvis I til frokost laver f.eks. et fad med lidt hårdkogt æg, tomat, agurk, rød peberfrugt osv. Lad ham selv tage lidt af det. Peger han på noget forskelligt pålæg, så lad ham smage.
Det er også sådan at vi som forældre tager over og kommer tingene på tallerkenen, stiller det hele klar for børnene. Det kunne jo godt være at jeres dreng gerne selv vil tage og på den måde deltage mere, måske fordi han ser I andre gør sådan.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske