Brev:
Madcirkus, amning og metalnåle
17. september 2006
Alder:
10 mdr.
Madcirkus, amning og metalnåle
Kære Helen
Min dreng på 10 mdr nægter at spise aftensmad og jeg har lidt svært ved, hvad jeg skal gøre, når han sidder der og hyler i sin trip trap. Han VIL ikke have maden og giver jeg ham selv stykker/skiver/hapsere mm kaster han det væk:-( Putter jeg det i munden på ham, spytter han det ud. Vi har endda prøvet at give ham frugt og andre livretter, men nej, intet virker.
Han får sin eftermiddagsfrugt/mos (1 banan eller 1 dl mos, og vi kan ikke få mere i ham der, hvilket også er fint nok, da det jo bare er et "mellemmåltid") ved 16 tiden og vi spiser aftensmad ved 18.30 tiden. Vi har prøvet at rykke det lidt frem eller tilbage uden effekt.
Går vi en tur med ham efter maden (det har vi gjort nogle gange for at få ham ud af de dårlige humør) så ryger der snildt en banan eller mere ned, så han må jo være sulten, selvom han ikke ville spise bananen for 2 minutter siden da vi sad ved bordet?
Vi har prøvet at give ham en del forskelligt til aftensmad, men nix den går bare ikke. Vi sidder alle ved bordet og snakker og hygger og spiser, så det er heller ikke fordi vi stresser rundt eller noget. Vi har så prøvet et par aftener at underholde ham ved aftensmaden og så går det ok. Der ryger da lidt mad ned, men er det nu en smart idé at begynde at underholde/aflede ham, ved aftensmaden for at få ham til at spise?
Det er jo unægtelig også lidt anstrengende at opføre et mindre dukketeater, hver gang barnet skal have aftensmad:-)? Eller skal vi bare forsøge, at få så meget mad i ham som muligt "koste hvad det vil"? Han er ingen grovæder ved de andre af dagens måltider men spiser dog nogenlunde.
What to do?? Nogle forslag? Og skal vi sætte ham fra bordet når han hyler og sige "tak for mad" eller skal han blive siddende og hyle? Eller skal vi fortsætte underholdningen?
En anden ting er, at han (åbenbart) har slugt sådan nogle "nåle" uden spids (fra en metal-hårbørste). De er 2-3 cm lange (?) og kom ud i bleen! Er det ikke farligt?? Jeg mener, de kunne jo komme skævt ned i halsen og ridse hele vejen ned eller måske ligefrem lave hul? Og hvad når de nu skulle ud igen?? Hvor stort er et barns spiserør overhovedet, eller mavesækken og tarmene når "nålene" nu ikke blev nedbrudt. Og hvorfor i alverden spiser han sådan nogle når aftensmaden ryger ret ud igen?? Og er der noget jeg skal gøre, eller holde øje med?
Sidste ting, jeg ammer stadig, hvilket jeg er meget glad for, men jeg gætter på han vil have bryst 10 gange i døgnet. Det får han, men det er højest de 4 gange han rent faktisk spiser længere end 2 minutters hygge-babs. Det er helt tydeligt at det er mor-tryghed han skal have gennem et par bab på brystet når han er træt eller ked, men er det dumt at give ham den umiddelbare trøst?
Jeg har ikke noget imod det, men tænker på om jeg fastholder ham i noget alt for babyagtigt ved at amme ham udover "sult" her når han er 10 mdr gammel?
Tak for en god brevkasse:-) og undskyld de mange spørgsmål.
Selvom man er flergangsmor kan man bare godt have brug for et par gode råd:-)
Kærlig hilsen
Ditte