Svar: Madforslag til pige på 9 mdr
17. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Dorte
Din datter i kraft af sin alder, parat til at spise stort set det samme som I andre. Du skal derfor ikke spekulere særligt meget over at lave specielle retter til hende, men stort set servere det samme som du selv spiser.
Dit nuværende tiltag indeholder kartofler, diverse grøntsager, pasta, rugbrød, kød og fisk mv. Og din datter tilbydes således fin variation i løbet af dagen.
Det er ikke sådan at du skal stå og opfinde den dybe tallerken hver dag, du skal bare se på indtaget generelt og så sørge for at hun bliver tilbudt en rimeligt varieret kost ud fra de gængse kostråd.
Maden er varieret, når man veksler mellem forskellige madvarer inden for hver gruppe. Spis således mange forskellige slags frugt og grønt. Varier mellem forskellige typer kød og mellem forskellige fede og magre fisk. Spis forskellige brødtyper, gerne af groft mel og med en vis tyngde i brødet (men ingen hele kerner). Spis også gerne mange kartofler, og varier med ris og pasta
For et barn på 9-12 mdr. er maden således:
Grød: Mange børn spiser fortsat gerne en portion grød om morgenen. Grød af alle slags. Hjemmelavet grød tilsættes en teskefuld fedtstof.
Mælk: Modermælk eller modermælkserstatning i flaske. Sødmælk i kop. Barnet drikker gradvist mere sødmælk i takt med, at modermælken eller erstatningen hen i mod 1-årsalderen trappes ned. Syrnede mælkeprodukter som tykmælk og A38 kan gives som variation. Mælkemængden bør nedsættes til ca ½ liter mælk om dagen. Så får barnet mælkens gode næringsstoffer og levner samtidig plads til anden mad.
Grøntsager: Findelte grøntsager – kogte eller rå. Der skal stadigvæk 1 teskefuld fedtstof i hjemmelavet grøntsagsmos. Sovs og fedtstof giver fylde og smag og gør det nemmere at spise maden.
Kød, fjerkræ, indmad, fisk og æg og maden serveres i små stykker. Brug gerne rester fra aftensmaden til frokost.
Brød med pålæg: Du kan servere leverpostej, sildepostej, kylling/kalkunpølse, kogt skinke, torskerogn, makrel, æg, rosiner (dog max 50g om ugen).
Bær og frugt: Al slags frisk frugt. Server frugten i små stykker – kogt eller rå, eller frosne som laves til mos og serveres med mælk på. Det kan være som et lækkert mellemmåltid en gang imellem eller som dessert efter aftensmaden.
Du kan læse meget mere om børn og kost på bl.a. AltOmKost.dk, men ellers så må du i boghandleren eller på biblioteket og lade dig inspirere af diverse kogebøger med mad til børn og hele familien. God jagt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske