Svar: Kage hos dagplejemor
16. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Victors mor
Nu er jeg jo ikke meget for at stille mig imellem du og Victors far:o)
Helt overordnet set, så har din mand naturligvis ret i at en dreng på 9 mdr ikke behøver kage, ligesom han ikke behøver smage slik eller andet usundt. Det er begrænset, hvor bevidst han endnu er, men det varer ikke længe før han vil være så bevidst om det andre putter i munden, at han ikke vil kunne forstå, hvorfor han ikke kan få det.
Derfor skal det naturligvis være en balance imellem at lade ham smage, det de større børn spiser og ikke bare lade ham spise løs. Jeg synes det er synd at lade ham se på, uden at få lov og når han f.eks. bliver 1½ år, så vil han da blive ulykkelig, hvis alle andre spiser noget kage og han så stikkes en gulerod.
Det at spise sammen og nyde det man spiser er jo også en social ting, et fællesskab og naturligvis skal han tage del i det fællesskab.
Det lyder som en fornuftig dagplejer i har og jeg tror bestemt også at hun ved at I ikke bifalder usunde ting i dagligdagen. Nu var det her jo så også en speciel situation, hvor der kom gæster. De øvrige dage serverer hun vel frugt eller lignende om eftermiddagen?
Vi ønsker alle det bedste for vores børn, men lige netop det med "kage" er faktisk et stort problem synes jeg. Og jeg kan ligeså godt sige, at det ikke er første gang I kommer til at skulle forholde jer til det.
Desværre er der stadig alt for mange steder, hvor man serverer kage, sukker- og chokoladeboller flere gange ugentligt. Undskyldningerne, eller forklaringerne er mange - og holdningerne til disse ting er tilsyneladende ligeså forskellige som der er forældre.
Det foregår i institutioner, på skolefritidsordninger og hvor man nogle steder sagtens kan få budget og sundhed til at gå op i en højere enhed, så er det andre steder meget problematisk. Det er også utroligt at man nogle steder godt kan finde ud af at fejre børnenes fødselsdagen som en fællesdag med kage en gang om måneden, hvor andre steder, skal fødselsdagen fejres på dagen - og med nogle gange mere end 100 børn, så bliver det jo til en del usunde fester.
På skolen, hvor jeg arbejder, talte jeg med en af lærerne forleden. Hun fortalte mig at der i klassen jo var den her "kage-liste", hvor børnene skiftedes til at skulle tage kage med til om fredagen. Det var godt nok på forældremødet blevet aftalt at man ikke behøvede at have kage med, man kunne godt tage frugt med f.eks., men alligevel hed det en "kage-liste".
Nå en af drengenes mødre havde så kontaktet klasselæreren fordi drengen den fredag i stedet for kage, skulle dele æbler ud! Sundt, fornuftigt osv. - men moderen ønskede at klasselæreren skulle være opmærksom på at drengen ikke blev drillet, fordi han nu havde frugt med og ikke KAGE!
Og det værste er, at det faktisk er nødvendigt. For der kommer lynhurtigt en kommentar "Argh, skal vi bare have æbler - hvorfor har du ikke kage med osv."
Hvad vil jeg så sige med det - ja dit spørgmål fik jo sat en masse igang, kan du godt fornemme:o) Men jeg vil egentlig bare sige at jeg så godt forstår jer begge og det er kun første gang i står og skal tage stilling til lige netop kage!
Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske