Brev:
Mad til pige næsten 23 mdr
16. september 2006
Alder:
23 mdr.
Mad til pige næsten 23 mdr
Hej Helen
Min pige går i en vuggestue, hvor der er fuld kost. Deres kostplan er lavet i samråd med en diætist - og slik, sukker, etc. er bandlyst i vuggestuen.
Til morgen hver dag spiser min pige enten havregrød eller havregryn med mælk.
Om eftermiddagen spiser de i vuggestuen kl. ca. 14:30 - der får de eksempelvis hjemmebagt brød, smoothies, gulerodsstave etc.
Ca ved 16:30 tiden vil vores lille pige gerne have mad igen. Jeg giver hende gulerødder, agurk, æble, druer etc.
Men jeg synes, hun spiser utrolig lidt om aftenen - nogle gange nipper hun bare lidt til det, så drikker hun et glas mælk og går...:-)
Måske skyldes det, at hun får en gulerod og et stykke agurk og måske æblestykker der ved 16:30 - eller hvad jeg nu finder på den pågældende dag. Men det er næsten umuligt at undgå at hun står og be'r om et eller andet at tygge på en times tid efter hun er kommet hjem..
Er det et almindeligt problem med små børn?
En sidste ting: Min mand har 2 børn på 8-10 fra et tidligere forhold som er her fra onsdag til søndag eftermiddag hver anden uge. Når de er her, får de cornflakes, havrefras eller bran flakes til morgenmad. Om torsdagen og fredagen hvor de 3 børn står op samtidigt, vil den mindste jo gerne have det samme at spise til morgenmad som de to største, så det ender tit med at om torsdagen og fredagen kommer vi ud af vores gode vane med havregryn, og så får hun i stedet cornflakes eller havrefras.
Skal jeg have dårlig samvittighed over det? Eller er der mange små børn på 2 år, som får dette en gang imellem? Børnene får aldrig nogle af de rigtig sukkerholdige morgenmadsprodukter. Det mest sukkerholdige er havre fras.
En allersidste ting: Min mand er slem til at forkæle den mindste med is. Hun får måske en is hver anden uge fx en fredag aften mens hun ser teletubbies. Det hænder også at hun får en lille kakaomælk - hun har også på nuværende tidspunkt i sit liv allerede fået hvad svarer til måske 20 stykker slik. Jeg tror, hun ad 5 omgange de sidste 3 måneder har fået 4 stk slik...
Jeg ved godt, at det er højst forskelligt, hvad folk gør...Men hører vi til inden for normalen, hvis man kan sige sådan??? Eller synes du, det skal være bandlyst at give så små børn sukker? Personligt synes jeg, det er enormt svært at styre - også fordi der er 2 større børn...
Har du nogen gåde råd/ord, som kan dulme min dårlige samvittighed?
Kærlig Hilsen
Lise