Svar: Børnehaveplads
16. september 2006
Alder:
23 mdr.
Kære Lise
Jeg går ud fra at der er en sikkerhedsleder tilknyttet institutionen, som sikrer sig at det ikke er farligt for børnene at være der.
Det gælder jo både i forhold til ting indendøre - de må ikke kunne komme i klemme i et puslebord, de må ikke kunne falde ned af en for stejl trappe, der skal f.eks. være et gelænder osv. Og udenfor det samme - der skal være faldunderlag under rutschebanen og gyngerne og legestativet må ikke have skruer, som man kan hænge fast i osv. Jeg kender ikke de specielle regler, men jeg ved at der er sådanne regler og at der i kommunerne gerne skulle være ansat personer til at kontrollere dette. Det er jo børnenes sikkerhed vi taler om.
Det er klart at du gør dig nogle overvejelser omkring sikkerhed og naturligvis skal du gøre dig disse overvejelser. Det er derfor helt relevant at stille spørgsmålstegn ved det og hvis du har lyst til at undersøge nærmere omkring det, så kan du prøve at ringe til kommunen og høre hvem der tager sig af 'kontrol af sikkerhed' og om det du ser er godkendt. Det er vel okay?
Men man skal naturligvis heller ikke overreagere og man kan jo også se spøgelser alle vegne - så det er en balance imellem at turde give slip på sit barn og samtidig sikre sig at forholdene er i orden. Og du er bestemt ikke den eneste mor, som synes det er svært.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske