Svar: Mælk til dreng på 9 mdr.
16. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Vicky
Det vil være fint at du giver din dreng 400ml modermælkserstatning dagligt - det kan f.eks. være en flaske morgen og aften á 200ml, så er hans jernbehov dækket ind.
Derudover kan du tilbyde ham lidt tykmælk eller A38 (3,5%) om eftermiddagen med lidt frugtmos eller lidt friske bær. Han kan også få lidt sødmælk af en kop og han kan spise ost af forskellig slags, hvilket også er med til at sikre ham lidt kalk.
Hvis han er en fin dreng, som trives rigtig godt, så kan han fra 1 års alderen begynde at drikke letmælk. Men først efter 3 års alderen anbefales de fedtfattige mælkeprodukter som skummet-, mini- og kærnemælk.
Ymer, ylette og kvark, som er meget proteinholdigt må han ikke få før efter 1 års alderen. Men tykmælk, A38 og lignende som er lavet på sødmælk og derfor med 3,5g fedt er i orden.
Han lyder til at være en fin dreng, med en flot vægt i forhold til sin højde:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske