Svar: 11 uger - arp og kradsen
15. september 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Sofie
Det er helt normalt at små børn kommer til at kradse sig, fordi de netop skal have lov til at bevæge deres arme og ben. Det er dog yderst usædvanligt at de kan kradse sig så meget i hovedbunden at de får sår og kradsemærker af det på en måde, som gør at du ikke vil bruge tættekam. Det lyder meget voldsomt. Spørgsmålet er derfor om sårene egentlig skyldes kradseri eller om det ikke handler mere om at huden sprækker pga eksemen?
Du må forøvrigt meget gerne klippe din datter negle med den alder hun har nu. Det kan være lettest at gøre imens hun sover, da hun så ligger mest stille med armene. Sørg derfor for at holde hendes negle fine og lige, så mindskes risikoen for kradsemærker jo også.
Sådan som du beskriver din datter og hendes eksemlignende mærker, så synes jeg det er helt relevant at hun er blevet set af en hudlæge. Som hudlæge er man jo læge med specialviden i huden og forskellige hudlidelser og derfor er min umiddelbare holdning også at I bør følge lægens rådgivning. Det er både hvad angår daglig vask og brug af diverse cremer.
Mange forældre er rigtigt bange for brugen af steroid-cremer. Men det er meget vigtigt at I ved, at selvom det er et hormonpræparat, så har det ikke indflydelse på jeres barns vækst - det har intet med væksthormoner at gøre. Steroid creme skal bruges som en kur, som en behandling. Det er således ikke noget I skal bruge hver dag i flere år. Men på samme måde som I bruger anden medicin, når I er syge f.eks. penicillin, så skal steroid creme også bruges som behandling.
Det er vigtigt at man bruger det rigtigt. Ofte vil man skulle følge denne regel: 2 x dgl i en uge, herefter 1 x dgl i en uge, herefter 1 x hver 2 dag i et par uger, herefter 2 x ugentligt i 2 uger, herefter 1 x ugentligt i 2 uger. Derefter smøres enkelte gange, når du kan se at eksemet blusser.
Steroidcreme findes i forskellige styrker og du må gå ud fra at lægen ved præcist hvad og hvordan. Hvis lægen har bedt dig smøre efter andre principper end jeg har beskrevet her, så skal du naturligvis følge lægens anvisning.
Med hensyn til arp, så sidder dette ofte som store gule fedtede skæl og det er vigtigt at få det væk. Dette gøres bedst med en tættekam, som din sundhedsplejerske har fortalt dig. Jeg ville nu bruge en babybadeolie og ikke madolie. Men lige i jeres situation ville jeg vaske hovedbunden godt med en skumklud i cirkelbevægelser. Måske endda med lidt uparfumeret babyshampoo for at få fjernet noget af al olien så der kom luft til. Olie kan jo have tendens til at "lukke inde". Det kommer an på hvordan det ser ud.
Ved at vaske med en skumklud får du sat gang i blodcirkulationen i hovedbunden og det er vigtigt for at komme arpen til livs. Det er vigtigt at din datters hovedbund ordnes, da der jo kan være infektionsrisiko, når hun ligefrem har sår og så er det frygteligt generende for hende.
Der findes en speciel arpcreme fra Melisa, som du bl.a. kan købe hos Matas. Men det lyder som om her ikke kun er tale om almindelig arp og snarere om eksem og derfor synes jeg du skal følge hudlægens plan.
Med hensyn til at noget gør ondt og så reagere - her skal børn være ret gamle. Et ligge barn på 8-9 måneder vil godt kunne sætte hånden på ovndøren - skrige op fordi det er varmt, men vil ikke kunne finde ud af at flytte sin hånd.
Din lille datter vil godt kunne mærke hvis det klør og gør ondt, hun vil også kunne mærke, hvis det er dejligt at få håret vasket, men hun vil ikke kunne forstå at du kommer creme i håret på hende for at hjælpe.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske