Brev:
11 uger - arp og kradsen
15. september 2006
Alder:
2 mdr.
11 uger - arp og kradsen
Kære Helen
Vores datter er nu 11 uger gammel og stortrives tilsyneladende - dog på nær dette problem, som vi til gengæld efterhånden synes er rimelig generende:
Hun har, siden hun blev født, været ekstremt fysisk aktiv; arme og ben har kørt ustandseligt på hende fra nærmest første dag. Dermed har hænderne også ofte "været en tur omkring ansigtet", hvilket er resulteret i, at hun har kradset sig selv godt og grundigt. Det, har jeg ladet mig fortælle, er ganske normalt for spædbørn. Men nu har hun (indenfor de seneste 8 dage) fået rigtig meget arp i hovedbunden, og her kommer hun også til at kradse sig, hvilket medfører, at hun har flere sår i hovedbunden, og det bekymrer mig.
Jeg har i dag været ved egen læge, som sendte os videre til hudlæge, hvor jeg troppede op, og nærmest insisterede på, at de tilså min datter, førend jeg gik videre (man bliver jo desperat...): Hudlægen udskrev Nizoral shampoo og Kenalog creme - dog uden at præcisere hvad min datters hudproblem var udover arp-lignende skæl evt. på baggrund af enten psoriasis, børneeksem eller anden eksem.
Efter at have læst deklarationerne er jeg ikke særlig varm på tanken om i hvert fald præparatet Kenalog. Jeg kan jo ikke sørge for, at min datter ikke kradser sig med dette middel i håret, og da hånden jo ofte ryger videre til munden og øjnene, synes jeg ikke dette er nogen god idé. Derudover er det ikke noget jeg billiger særligt meget at anvende så tidligt - steroid-creme (apotek-farmaceutens udtryk!) forekommer mig at være ganske skrapt og helst noget, jeg vil undgå...
Har du erfaring for, om så udbredt arp-lignende tilstand også forsvinder af sig selv? Har du nogle råd til, hvordan man kan hjælpe det på vej? Kan jeg nøjes med, at forsøge mig med Nizoral shampoen (hudlægen sagde hver dag, hvad mener du?)?
Hvornår aftager disse mange, mange "tilfældige" kradsebevægelser sig? Er de iøvrigt normale i så høj grad og i den alder? Hun virker iøvrigt på alle andre måder normal og meget langt fremme for sin alder - hun opdagede eksempelvis sin egen hånd, da hun var 7 uger gammel :-)
Hvornår begynder disse små størrelser at mærke, at noget gør ondt og kunne relatere det til deres handling?
Jeg har indtil videre "behandlet" hovedbunden med olivenolie (efter min sundhedsplejerskes råd), men tættekammen har jeg ikke turde bruge pgra. de ret mange kradsesår, hun jo har.
Håber inderligt du kan komme med et godt råd, og ser meget frem til at høre fra dig.
Tak for en smaddergod brevkasse :-)
Med venlig hilsen
Sofie