Svar: Behov for natamning 7 mdr?
14. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Poula
Det er korrekt at din søn ikke længere behøver mælk om natten og det er i min terminologi i tidsrummet ca. 24-06. De fleste børn vil fortsat i 7-8 mdr´s alderen have behov for en sen aftenamning, nogen børn faktisk også længere.
Der er også børn som sagtens kan tage deres behov i løbet af dagen og dermed sove igennem fra kl. 20-21 og til tidlig morgen - men det kan ikke forventes.
Det lyder som om din dreng en imellem godt vil kunne klare at sove om natten og evt. få en tår vand af far. Andre dage vil han ikke kunne, da det hos jer afhænger meget af, hvad og hvormeget han har spist lige inden han bliver puttet.
Jeg tænker derfor at der bør være plads til fleksibilitet og de dage, hvor du tænker at han har spist rigtig godt, så prøver far at tilbyde lidt vand, hvis jeres søn vågner. De dage, hvor du kan fornemme at han nok vågner alligevel, så vil det være en fordel at tilbyde ham mælk inden du selv går iseng, idet du så slipper for at blive vækket 1½-2 timer efter.
De fleste børn vil i 7 mdr.s alderen kunne spise 4 måltider ud over amning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske