Svar: Natteroderi med amning og førstehjælp
14. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære spørgelystne mor
Ernæringsmæssigt vil de fleste børn ikke have behov for mælk om natten, når de er 6 mdr gamle. De kan sagtens have behov for tryghed eller vågne fordi de er tørstige, men mælk eller mad, bør de indtage i dagtimerne.
I 8-9 mdr´s alderen begynder barnet at kunne tygge og her skal mælkeindtaget ikke udgøre for stor en del. For meget mælk taget pladsen op for den egentlige mad og det er meget vigtigt at børn netop i 8-9 mdr´s alderen og frem, tilbydes så meget variation som muligt. Mælk er ikke ernæringsmæssigt nok til at dække deres behov på dette tidspunkt og med den energi de lægger for dagen (kravler osv.) er der behov for at børn i denne alder, kan spise mere familiemad.
Din plan for dagen ser da fin ud i forhold til din datters alder. Jeg synes du skulle prøve at følge denne plan og så forsøge at skrue ned for amningerne om natten. Mon ikke det er tryghed hun søger - eller måske hjælp til at skifte stilling og blive puttet igen, med en beroligende hånd? Er hun tørstig er vand en god idé.
Jeg har hørt om bogen, men endnu ikke læst den. Men jeg har fået en del opfordringer hertil, så det må jeg jo nok hellere gøre:o)
Med hensyn til førstehjælp og små børn, så er det sådan at børn ofte selv vil kunne hoste evt. mad op. Mange børn vil i overgangen til fast føde kunne få maden i den gale hals. Det kan være hvis de får en skefuld mad de ikke kender, eller hvis maden har en for tyk konsistens. Det kan også være at de selv får bidt et for stort stykke af og endnu ikke har fundet ud af at tygge og derfor bare synker.
Det er naturligvis ubehageligt for barnet at hoste maden op, men det er også en beskyttende refleks, idet det får maden op forrest i munden. Nogle gange vil barnet så synke maden igen, andre gange spytte det ud.
Det er naturligvis vigtigt, at den mad man serverer er så blød i konsistensen som muligt, samt at man sidder samme med sit barn, når det spiser, så barnet er under opsyn.
Det første du som mor skal gøre, hvis du oplever en situation, hvor dit barn "fejlsynker", er således at tage det roligt og se, om ikke barnet selv formår at hoste maden op. Hvis det en sjælden gang sker at barnet får sunket maden på en måde, hvor du mener barnet har brug for hjælp og du tænker at vejrtrækningen stopper, så må du igang med førstehjælp.
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet ”Heimlich’s manøvre”, hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis dit barn ikke trækker vejret og er bevidstløs, så læg dit barn ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Der er mange steder som tilbyder førstehjælpskurser og det er en rigtig god idé at tage sådan et kursus.
Held og lykke med det hele og jeg håber ikke det bliver nødvendigt for dig at skulle bruge førstehjælp.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske