Svar: Sove- og madvaner, dreng 2½ mdr.
14. september 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Mads´ mor
Hvorvidt Mads får nok eller ej, afhænger helt af hvordan han i øvrigt trives. Hvis han tager nok på, det vil sige gerne mindst 200g om ugen. Hvis han tisser som han skal, dvs. gerne 5-6 tunge bleer i løbet af dagen. Hvis hans mave fungerer, dvs. gerne afføring 1 gang i døgnet og i en konsistens hvor han kan komme af med det. Hvis han er vågen og opmærksom, dvs. han har lyst til at pludre med dig, begynder at smile bevidst osv. Og hvis han generelt virker til at udvikle sig og således trives, så er det helt okay.
Det er meget længe han sover om natten uden væske, men der er børn, som sover og de trives rigtig godt alligevel, så fred være med det - og nyd det.
Der er også børn som har svært ved at holde deres vægtkurve, som generelt virker utilfredse, pyldrer meget osv. i løbet af dagen - så vil man nogle gange anbefale at forsøge med ekstra mad.
Det lyder som en god idé at tilbyde en flaske sen aften og hvis han så kan sove 7 timer efter dette, så lad dog barnet:o) Tænk på at hvis han blev ammet, så ville du ikke ane, hvor meget han egentlig fik - her ville du kun kunne se på ham og vurdere ud fra hans trivsel. Når man får flaske skal man på samme måde have lov til at være selvregulerende - men naturligvis hele tiden in mente at barnet skal trives.
Hvis han begynder at tage mindre end 750ml, så skal du nok overveje om du kan tilbyde ham mere mælk på en eller anden måde. Ellers bør du drøfte det med lægen.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål. Og rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske