Annonce

Annonce

Svar: Vores søn på snart 6 år er usikker eller måske jaloux?


28. august 2006

Kategori:
Alder:
6 år

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Når børn får mindre søskende, så kan de reagere meget forskellig og nogle gange på en måde, som på sigt kan være meget uhensigtsmæssig for dem selv.

Jeg er jo ikke børnspsykolog, men det du beskriver lyder som det man kalder for ekkolali. Det betyder egentlig bare en gentagelse af et ord eller en sætning, som netop er blevet sagt af en anden. Dette fænomen kan opstå af mange grunde og sandsynligvis også af en drastisk ændring i ens liv. F.eks. det at være blevet storebror. Du beskriver at det er hjemme det foregår og at I ikke oplever det i skole og fritidsordning. Det kunne måske godt tyde på en reaktion på noget, som er sket ...


Annonce

... hjemme.

Det er meget svært for mig at vide, hvilke mekanismer der går igang og jeg synes det vil være meget relevant at I kontaktede en børnepsykolog. Der er i kommunen en PPR afdeling - Pædagogisk, Psykologisk Rådgivning. Jeg synes I skulle ringe og tale med en børnepsykolog der.


Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der sker aldrig noget ved at ringe og høre hvad vedkommende tænker - så har I noget at gå videre med og det vil være rart for jer at vide, hvordan I skal reagere, når jeres dreng gentager det sagte. Skal I bede ham stoppe, skal I overhøre det, skal I bekræfte at det var hvad I sagde eller noget helt fjerde. Det er jo vigtigt at støtte ham på bedste måde.

Rigtig meget held og lykke

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.

Påvirkning af trist mor på baby

Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien


Annonce